*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

RIAA jatkaa lakimiesten ruokkimista

Kirjoittaja Jari Ketola @ 4.8.2004 21:40 Kommentteja (13)

RIAA jatkaa lakimiesten ruokkimista Nimensä perusteella musiikkiteollisuudenkin kanssa tekemisissä oleva Recording Industry Association of America, RIAA jatkaa pahojen P2P-piraattien haastamista. Lakimiesten lisäksi järjestö työllistänee runsaasti myös PR-asiantuntijoita, sillä levyteollisuuden julkisuuskuva alkaa olla pahasti ryvettynyt.
Heinäkuun lopulla RIAA haastoi oikeuteen lähes 600 piraattia, joista 90 oli yksilöityjä haasteita. Haastettujen joukossa oli mm. iowalainen pariskunta, Sandy ja Richard Nauman, joista kumpikaan ei omien sanojensa mukaan osaisi imuroida musiikkia Internetistä vaikka aseella uhattaisi. Kävi ilmi, että perheen teini-ikäiset lapset olivat imuroineet musiikkia.

Tähän mennessä yksikään RIAA:n haasteista ei ole edennyt oikeuskäsittelyyn saakka, vaan jutut on sovittu oikeussalin ulkopuolella. Asianajaja ehdotti samaa myös Naumaneille. Keskimääräinen "korvaus" on ollut n. 3000 dollarin, eli 2500 euron luokkaa.

"Mielestäni koko haaste on naurettava," totesi Sandy Nauman. "Olen aina kuvitellut, että netissä on paljon vaarallisempaakin sisältöä kuin musiikki."

Tähän mennessä RIAA on koetellut 3500:n P2P-käyttäjän oikeustajua. Järjestön onneksi pelkästään Yhdysvalloissa riittää vielä miljoonia potentiaalisia kiristyksen kohteita.

Lähde: USA Today

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

14.8.2004 23:13

"Järjestön onneksi pelkästään Yhdysvalloissa riittää vielä miljoonia potentiaalisia kiristyksen kohteita." Kiristys ehkä hiukan liian voimakas sana =), tuo perheen poika on 18-vuotias, hiukan ihmetyttää että syytettä ei siirretty häntä kohtaa osittain(käsittääkseni 18-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään kaikissa osavaltioissa) kun poika jopa myönsi tekonsa, mutta totta tuo on että todella harvat vanhemmat tietävät mitä lapset/nuoriso netissä tekee ja että liittymän omistajina ovat vastuussa netin käytöstä.

25.8.2004 8:41

Sinänsä yhdysvaltalaisessa oikeuskäytännössä voitaisiin kutsua RIAA:n toimintaa kiristykseksi -- pelkästään käräjäoikeuteen jutun vieminen syytetyn näkökulmasta saattaa maksaa parin isohkon omakotitalon verran omina asianajokuluina. Ja jos menet juttusi vielä häviämään, niin joudut maksamaan korvaukset (eli varmaankin jotain RIAA:n sovintoesitysten luokkaa) ja sen lisäksi vielä RIAA:n asianajokulut. Pohjaten oletukseni maalaisjärkeen, uskoisin, että RIAA:n pykälänvääntäjät eivät ole varmaankaan sieltä halvimmasta päästä, joten voin kuvitella paljonko esim. vuoden kestänyt käräjäoikeudessa istuminen tulee maksamaan asianajokuluina. Eli vaihtoehdot, olit syytön tai et, ovat käytännössä "maksa kuukauden liksa sovinnosta tai myy asuntosi, autosi ja muu omaisuutesi ja kokeile potkia koko prosessi läpi; käräjoikeus, vetoomustuomioistuin ja korkein oikeus".


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

35.8.2004 8:57

1000 biisin lataaminen on todellista rosvousta joten itseään saavat syyttää. USA:ssa levyjen hinnat ovat kaiken lisäksi paljon edullisempia kuin täällä vanhalla mantereella joten tyhmyydestä joutuu maksamaan kovan hinnan. 3000 dollarilla saa aikamoisen läjän cd-levyjä.

45.8.2004 13:24

RIAA voisi kokeilla napata noita "ammattimaisempia" piratismin harjoittajia. Taino toisaalta miksi vaiva, lähetät lappusen postissa ja takasin tulee kirjekuorellinen rahaa. Helppoa elämää. Ja RIAA:han tekee järkevästi, monella 18 vuotiaalla on varaa maksaa 2500€ tuosta noin vaan ? Mielummin vaikka ulosotetaan perheen auto, niin saadaan rahat saman tien niin "kaikki" on tyytyväisiä.

55.8.2004 20:31

Quote:
1000 biisin lataaminen on todellista rosvousta joten itseään saavat syyttää.
nojoo. ittellä on noin 6000 kappaletta ja varmasti monilla muillakin on yli 10gb edestä musiikkia. Alkaa oleen 1gb aika pieni määrä vaikka vastaakin parii sataa mp3:sta. Vieläkun netit nopeutuu moniin megasiin ja kovot suurenee satoihin gigoihin.

66.8.2004 5:39
neptunus
Inactive

Kyllä mun mielestä Sanan Kirsitys on tossa RIAAN touhussa enemmin kun kohdallaan. Nimittäin just niinkun dRD tossa totesi, että tossa jutussa ei voi kun hävitä:) Maksamaan joutuu joka tapauksessa.....

76.8.2004 12:03

Mutta mutta..ei jenkkien ja Suomen musakopiointia voi verrata keskenään. Suomessa se on laillista, jenkeissä ei. Jenkkien palkat ovat isompia, ja levyt halvempia..joten miksi kopioida? Minä ostaisin toki levyni (tosin ostankin tiettyjen artistien), mutta enemmän, jos hinnat eivät olisi näin suuria..

86.8.2004 16:09
AxelF
Inactive

Quote:
1000 biisin lataaminen on todellista rosvousta joten itseään saavat syyttää.
22 - 24 € per CD (~CD:n hinta taso Suomessa) on todellista rosvousta => ei ihme että porukat lataa / kopsaa kavereilta. Artisti saa CD:ltä luokkaa 2 - 3 € (maailman tähdet voi saada vähän enemmän, "himmeemmät" tähdet ei välttämättä tätäkään) elikkä ei juurikaan mitään. Joku vetää välistä - kuka (?) - tämä pitäs selvittää ja puuttua siihen. Kohtuullinen CD:n hinta pitäisi suomessa olla luokkaa 10 - 12 € jos puhutaan uudesta levyjulkaisusta -> vanhemmat vois olla luokkaa 8 - 10 €. Tulos? Kopsaus / latailu vähenisi radikaalisti !

98.8.2004 9:34
homonaama
Inactive

Quote:
Artisti saa CD:ltä luokkaa 2 - 3 € (maailman tähdet voi saada vähän enemmän, "himmeemmät" tähdet ei välttämättä tätäkään) elikkä ei juurikaan mitään. Joku vetää välistä - kuka (?) - tämä pitäs selvittää ja puuttua siihen.
Artisti saa tyyliin 0.85€/myyty CD... Levy-yhtiöhän siitä vetää välistä... Pomoilla noussu kusi vähä liikaa päähän ja ahneus alkaa olee jo röyhkeällä tasolla.

108.8.2004 14:01

"Pomoilla noussu kusi vähä liikaa päähän ja ahneus alkaa olee jo röyhkeällä tasolla." Nyt taidetaan puhua hieman mutua.. A. Suomessa ei ikinä päästä samoihin hintoihin kun jenkeissä missä myyntimäärät ovat huomattavasti isompia. Se joka ostaa paljon, saa sen aina halvemmalla. B. Siinä levyn ja kuluttajan välissä on kuitenkin huomattavasti enemmän kun vain levy-yhtiö..myyntiorganisaatio esimerkiksi imee varsin paljon. Vai haluaisitko sinä mennä anttilan kassalle ilmaiseksi? ;)..

118.8.2004 16:28
AxelF
Inactive

Quote:
B. Siinä levyn ja kuluttajan välissä on kuitenkin huomattavasti enemmän kun vain levy-yhtiö..myyntiorganisaatio esimerkiksi imee varsin paljon. Vai haluaisitko sinä mennä anttilan kassalle ilmaiseksi? ;)..
Ei se Anttilan kesäapulainen niin paljoo maksa että CD:stä tarvii kiskoo suomessa 22 - 24 egee / kpl. Ja näillä netti myymälöillähän (esim. cdon.com} pitäis olla alhaisempi kustannusrakenne (=halvemmat hinnat) mutta ei niilläkään ne uudet CD:t niin kovin halpoja ole (~17 €/kpl) eli sen kesäapulaisen tuntipalkan verran ;)...mutta toi apulainenhan myy monta CD:tä per tunti, joten ei se siitäkään ole kiinni...kyllä ne rosvot on muualla...

129.8.2004 2:33

Rosvot? Bisnes on bisnestä. On siinä välissä niiiin paljon muutakin kun vain se myymäläapulainen..Ei ihan heti tullut tuota organisaatiota vastaan, mutta kuitenkin tälläiset seikat tulisi ainakin mieleen: -Verot -Cd-levyn teko -Rojaltit -Myyntiorganisaatio -Levy-yhtiö (jälkelle jäävä osa) ym.. mitä ei mieleen tule.

139.8.2004 15:11
AxelF
Inactive

Quote:
Rosvot? Bisnes on bisnestä. On siinä välissä niiiin paljon muutakin kun vain se myymäläapulainen..Ei ihan heti tullut tuota organisaatiota vastaan, mutta kuitenkin tälläiset seikat tulisi ainakin mieleen: -Verot -Cd-levyn teko -Rojaltit -Myyntiorganisaatio -Levy-yhtiö (jälkelle jäävä osa) ym.. mitä ei mieleen tule.
Juu...bisnes on bisnestä...ja ostajat "äänestää" / protestoi ylikallista hinnoittelua vastaan sillä, että jättävät nämä ylikalliit CD:t ostamatta. Sitten on vielä valitettavasti sellaisia artisteja jotka eivät saa levylle kuin 1 - 2 hyvää kappaletta (tämä on makuasia - tiedetään, tiedetään!) -> vähän vaikea perustella CD:n hankintaa itselleen vain muutaman hyvän biisin takia. - CD-levyn teko ei maksa käytännössa juuri mitään...sinne se raha ei katoa. - Artisti saa suhteelisen vähän myös...sinnekään se raha ei katoa. - Rojaltit ei kuulu CD:den myyntiin (mun mielestä) - Verot...no ne vie ainakin suomessa aika paljon. Valta osa menee kuitenkin Myyntiketjulle ja Levyyhtiölle (Yli puolet CD:n hinnasta) Miksi Myyntiketjun pitää saada enemmän kuin artistin? Häh?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Jenkkifirma asentaa kaikille työntekijöilleen mikrosirut - lupaa ettei seuraa heitä Jenkkifirma asentaa kaikille työntekijöilleen mikrosirut - lupaa ettei seuraa heitä (24.7.2017 12:38)
Yhdysvaltalainen Three Square Market aikoo istuttaa jokaiseen työntekijäänsä riisinjyvän kokoisen mikrosirun. Skenaario, joka kuulostaa tutulta monista tulevaisuuteen sijoittuvista dystopiaelokuvista, ....
1 kommentti
Itsestään tuhoutuvat viestit saapuivat Telegramiin Itsestään tuhoutuvat viestit saapuivat Telegramiin (24.7.2017 11:53)
Snapchat teki itsestään tuhoutuvista viesteistä ehkä yllättäenkin ilmiön, joka on kasvanut itsestään lumipallon lailla. Ominaisuutta ovat muut viestipalvelut lähteneet kiivaasti kopioimaan ja ....
Piraattikirjeiden tehtailusta puhtaat paperit – Hedman Partnersilla ei syytä muuttaa toimintaa Piraattikirjeiden tehtailusta puhtaat paperit – Hedman Partnersilla ei syytä muuttaa toimintaa (24.7.2017 11:22)
Suomen Asianajajaliiton alainen valvontalautakunta ja Helsingin hovioikeus ovat antaneet piraattikirjeitä tehtailleelle Hedman Partnersille puhtaat paperit, uutisoi Kauppalehti. Asianajotoimistolle ....
Britanniassa koptereille vaaditaan rekisteröintiä ja tutkintoa Britanniassa koptereille vaaditaan rekisteröintiä ja tutkintoa (24.7.2017 10:56)
Ison-Britannian hallitus on ilmoittanut laittavansa liikkeelle aloitteen, joka määräisi tarpeeksi suuret kopterit eli niin sanotut dronet rekisteröitäväksi. Lisäksi koptereiden ohjaajien pitäisi ....