*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä?

Kirjoittaja Jari Ketola @ 24.6.2004 15:35 Kommentteja (9)

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä? Yhdysvaltain senaatin käsiteltäväksi on tuotu lakialoite, joka läpi mennessään tekisi P2P verkoista käytännössä lainvastaisia, ja asettaisi myös viihde-elektroniikan vaaravyöhykkeelle.
Inducing Infringement of Copyrights Act (IICA) -nimellä kulkeva lakialoite asettaisi piratismiin houkuttelevan tuotteen valmistajan vastuuseen tuotteella mahdollisesti tehtävistä tekijänoikeusrikkomuksista. Näin ollen esimerkiksi P2P-ohjelmien julkaisijoita voitaisi asettaa syytteeseen, jos ohjelmia käytetään laittomiin tarkoituksiin.

Viimekeväisen oikeudenpäätöksen mukaan Streamcast ei ole vastuussa tekijänoikeusrikkomuksista, joihin FastTrack -P2P-verkon käyttäjät syyllistyvät. Tämä sai RIAA:n kumppaneineen takajaloilleen, ja IICA onkin ahkeran lobbaustyön tulosta.

Tuomio Streamcastin syyttömyydestä nojasi ns. Betamax-juttuun, jossa Sony todettiin syyttömäksi mahdollisiin sen valmistamia videonauhureita käyttämällä tehtyihin tekijänoikeusrikkomuksiin. Lain kritisoijat pelkäävätkin, että P2P-yhtiöiden lisäksi myös esimerkiksi tallentavien digiboksien ja jopa videonauhureiden valmistajat olisivat vaarassa joutua tulilinjalle. Lisäksi lakiteksti on niin epämääräistä, että myös P2P-ohjelmia välittävät WWW-sivustot voisivat joutua tekijänoikeuksien haltijoiden silmätikuksi.

Lakia puolustavat senaattorit puolestaan vähättelevät pelkoja ja toteavat, että lailla pyritään nimenomaan saattamaan P2P-verkot vastuuseen ja muut voivat nukkua yönsä huoletta.

Lähde: News.com

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

124.6.2004 16:21

Mitä seuraavaksi? Auschwitz?

224.6.2004 16:39

Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.

324.6.2004 17:15

Aluksi vaikka presidentti ja hallitus syytteeseen valtiovelasta ja eu:sta.

424.6.2004 18:44
thorwald
Inactive

Vaikkei Herr Bush tässä tullutkaan ilmi, mutta kyllä ne Amerikkalaiset kiertävät lakia kun se heille itselle sopii. Herr weltpolizei! Mun mielestäni Amerikkalaiset ovat ylilihavia, tekopyhä paskiaisia isolla P:llä.

524.6.2004 19:25

Toivottavasti ei tule onnistumaan ja rohkenen kyllä hiukan epäillä sitä.

Quote:
Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.
Tarmo78 puhuu asiaa. Tuon nojallahan voitaisiin melkeinpä ketä vaan syyttää.

625.6.2004 4:52
jmpk
Inactive

Montakohan syytettä esim. Afterdawn saisi tai Bill Gates?

725.6.2004 8:36

No joo... Tämän mukaanhan myös esim. windows olisi laiton. Voihan käyttikseen ympätyillä ohjelmillakin ottaa kopioita.... huh huh... Kyllä tähänkin ongelmaan pitäisi lähteä hakemaan ratkaisua jostain hieman syvemmältä. Esim. miksi ihmiset yleensäkin ottavat kopioita ja levittävät niitä? Tämä on nyt vähän sama kun yritettäisiin kiivetä perse edellä puuhun.... Hauskaa ehkä, mutta tuloksetonta.

827.6.2004 9:13
SLiDE(f)
Inactive

Just näin...Se olisikin mielenkiintoista jos sukkahousujen myyjiä ja valmistajia syytettäisiin pankkiryöstöistä (tai ehkä pikemminkin siitä,ettei ryöstäjien kasvoja voida tunnistaa heidän takiaan,tämähän on ihan järkeenkäypää??:) ).Noh,USA tunnetusti on maailmapoliisi,joten mitä me pienet tietokoneiden käyttäjät täällä Suomessa voimme tehdä.Naurettavaahan tuo on,mutta... 'Heil Herr Bush! Der neue Führer!' LoL

929.6.2004 14:50

Kumma kun eivät vielä ole leipäveitsiä kieltäneet...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto