*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä?

Kirjoittaja Jari Ketola @ 24.6.2004 15:35 Kommentteja (9)

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä? Yhdysvaltain senaatin käsiteltäväksi on tuotu lakialoite, joka läpi mennessään tekisi P2P verkoista käytännössä lainvastaisia, ja asettaisi myös viihde-elektroniikan vaaravyöhykkeelle.
Inducing Infringement of Copyrights Act (IICA) -nimellä kulkeva lakialoite asettaisi piratismiin houkuttelevan tuotteen valmistajan vastuuseen tuotteella mahdollisesti tehtävistä tekijänoikeusrikkomuksista. Näin ollen esimerkiksi P2P-ohjelmien julkaisijoita voitaisi asettaa syytteeseen, jos ohjelmia käytetään laittomiin tarkoituksiin.

Viimekeväisen oikeudenpäätöksen mukaan Streamcast ei ole vastuussa tekijänoikeusrikkomuksista, joihin FastTrack -P2P-verkon käyttäjät syyllistyvät. Tämä sai RIAA:n kumppaneineen takajaloilleen, ja IICA onkin ahkeran lobbaustyön tulosta.

Tuomio Streamcastin syyttömyydestä nojasi ns. Betamax-juttuun, jossa Sony todettiin syyttömäksi mahdollisiin sen valmistamia videonauhureita käyttämällä tehtyihin tekijänoikeusrikkomuksiin. Lain kritisoijat pelkäävätkin, että P2P-yhtiöiden lisäksi myös esimerkiksi tallentavien digiboksien ja jopa videonauhureiden valmistajat olisivat vaarassa joutua tulilinjalle. Lisäksi lakiteksti on niin epämääräistä, että myös P2P-ohjelmia välittävät WWW-sivustot voisivat joutua tekijänoikeuksien haltijoiden silmätikuksi.

Lakia puolustavat senaattorit puolestaan vähättelevät pelkoja ja toteavat, että lailla pyritään nimenomaan saattamaan P2P-verkot vastuuseen ja muut voivat nukkua yönsä huoletta.

Lähde: News.com

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

124.6.2004 16:21

Mitä seuraavaksi? Auschwitz?

224.6.2004 16:39

Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.

324.6.2004 17:15

Aluksi vaikka presidentti ja hallitus syytteeseen valtiovelasta ja eu:sta.

424.6.2004 18:44
thorwald
Inactive

Vaikkei Herr Bush tässä tullutkaan ilmi, mutta kyllä ne Amerikkalaiset kiertävät lakia kun se heille itselle sopii. Herr weltpolizei! Mun mielestäni Amerikkalaiset ovat ylilihavia, tekopyhä paskiaisia isolla P:llä.

524.6.2004 19:25

Toivottavasti ei tule onnistumaan ja rohkenen kyllä hiukan epäillä sitä.

Quote:
Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.
Tarmo78 puhuu asiaa. Tuon nojallahan voitaisiin melkeinpä ketä vaan syyttää.

625.6.2004 4:52
jmpk
Inactive

Montakohan syytettä esim. Afterdawn saisi tai Bill Gates?

725.6.2004 8:36

No joo... Tämän mukaanhan myös esim. windows olisi laiton. Voihan käyttikseen ympätyillä ohjelmillakin ottaa kopioita.... huh huh... Kyllä tähänkin ongelmaan pitäisi lähteä hakemaan ratkaisua jostain hieman syvemmältä. Esim. miksi ihmiset yleensäkin ottavat kopioita ja levittävät niitä? Tämä on nyt vähän sama kun yritettäisiin kiivetä perse edellä puuhun.... Hauskaa ehkä, mutta tuloksetonta.

827.6.2004 9:13
SLiDE(f)
Inactive

Just näin...Se olisikin mielenkiintoista jos sukkahousujen myyjiä ja valmistajia syytettäisiin pankkiryöstöistä (tai ehkä pikemminkin siitä,ettei ryöstäjien kasvoja voida tunnistaa heidän takiaan,tämähän on ihan järkeenkäypää??:) ).Noh,USA tunnetusti on maailmapoliisi,joten mitä me pienet tietokoneiden käyttäjät täällä Suomessa voimme tehdä.Naurettavaahan tuo on,mutta... 'Heil Herr Bush! Der neue Führer!' LoL

929.6.2004 14:50

Kumma kun eivät vielä ole leipäveitsiä kieltäneet...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa (20.7.2017 12:16)
Älypuhelinbuumin laantuessa teknologiayhtiöiden fokus on siirtynyt levittämään langattoman tiedonsiirron mahdollisuuksia arkipäiväisempiin laitteisiin, joissa tiedonkäsittelyllä saadaan aikaa ....
2 kommenttia
Facebook haastaa jälleen foorumit – Esitteli uuden viestintäkanavan Facebook haastaa jälleen foorumit – Esitteli uuden viestintäkanavan (20.7.2017 11:30)
Facebook on ottanut käyttöön jälleen uuden yhteisöllisen ominaisuuden, jonka avulla kiinnostavat henkilöt, yhteisöt tai brändit voivat olla tiiviimmin yhteydessä faneihinsa. Ominaisuuden nimi ....
Apple paljastaa tutkimustietojaan julkisesti – Yrittää houkutella tutkijoita Apple paljastaa tutkimustietojaan julkisesti – Yrittää houkutella tutkijoita (20.7.2017 09:07)
Apple harvemmin puhuu julkisesti mitä kaikkea sen tuotekehityslaboratorioissa oikein puuhataan, mikä on hankaloittanut esimerkiksi tutkijoiden rekrytointia. Monet huippututkijat haluavat julkistaa ....
Apple julkaisi iOS 10.3.3-version iPhonelle ja iPadille Apple julkaisi iOS 10.3.3-version iPhonelle ja iPadille (19.7.2017 23:20)
Apple on julkaissut mobiilialustastaan uuden version kaikkien kuluttajien saataville. Uusi versio on nyt tarjolla kaikille iOS 10:tä tukeville laitteille. Päivityksen voi asentaa iPhonelle, ....
Nokia-puhelimia valmistavan HMD Globalin toimitusjohtaja sai kenkää Nokia-puhelimia valmistavan HMD Globalin toimitusjohtaja sai kenkää (19.7.2017 20:40)
HMD Global tuli tunnetuksi viime vuonna hankkiessaan oikeudet Nokia-brändiin puhelinmarkkinoilla ja vuokratessaan lisenssejä mobiiliteknologioihin Nokialta. Sittemmin yhtiö on julkaissut useita ....

Uutisarkisto