*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Pirate Act -lakiehdotus huolestuttaa

Kirjoittaja Jari Ketola @ 26.5.2004 23:47 Kommentteja (11)

Pirate Act -lakiehdotus huolestuttaa Useat P2P-ryhmittymät ja tekijänoikeuslakiin erikoistuneet asianajajat ovat ilmaisseet huolensa Yhdysvaltain senaatin käsittelyssä olevan Pirate Act -lakiehdotuksen suhteen. Toteutuessaan laki antaisi liittovaltion syyttäjille mahdollisuuden haastaa tekijänoikeusrikkomuksista epäillyt henkilöt oikeuteen ja vaatia heille jopa satojen tuhansien dollareiden suuruista sakkorangaistusta. Tähän saakka tekijänoikeuksien haltijat ovat joutuneet haastamaan epäillyt oikeuteen itse DMCA-lain nojalla.
Ehdotuksen vastustajien mielestä kyseessä on RIAA:n lobbauksen myötä syntynyt lakiehdotus, jonka tarkoitus on siirtää kulut piraattien haastamisesta tekijänoikeuksienhaltijoilta veronmaksajien kontolle. Tämän lisäksi lakiteksti ei tee selväksi sitä, voidaanko Pirate Actin nojalla syytetty ja tuomittu henkilö haastaa samasta rikkomuksesta uudelleen oikeuteen DMCA-lain nojalla. Tällainen epämääräisyys on täysin vastoin ne bis in idem -periaatetta.

RIAA ja muut ehdotusta tukevat toteavat, että liittovaltion syyttäjillä ei nykyisellään ole työkaluja, jolla he voisivat nostaa siviilikanteen Internet-piraatteja vastaan.

Ehdotus voi olla senaatin äänestyksessä jo ensi viikolla.

Lähde: News.com

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

127.5.2004 3:55

hahaa, RIAAlta on rahat käymässä vähiin.

227.5.2004 4:39
Maanikko
Inactive

just näin, toi kun menee läpi ni sit onkin mukavaa. kyllä jenkit osaa....

327.5.2004 6:12

Voi...kyllä käy sääliks RIAA:ta, pojilta loppu rahat kun teinien vanhemmat eivät voineet maksaa tarpeeksi suuri korvauksia :D Tämä siis jenkkilässä ja toivottavasti myös siellä pysyy!!

427.5.2004 9:29
neptunus
Inactive

Voi vidaloota mitä touhua!! Jenkeillä alkaa suhteellisuuden taju häipyä lopullisesti... Siis satojen tuhansien dollarien sakkoja:)

528.5.2004 7:37

USA joka on maailman edistyksellisin demokratia ei pysty pysäyttämään yhtä järjestöä tekemästä USA:sta demokratian irvikuvaa.

628.5.2004 8:23

USA:ssa riittää kyllä ongelmia, eikä toi RIAA paljon niitä pahenna. Mutta ihan älytöntä touhua jopa USA:lta

728.5.2004 17:54

Hulluja ne ovat kaikki.

828.5.2004 18:48

No miksi ei vois vaan suoraan teloittaa, tai lähettää guantamo bayhin ,niin säästettäis oikeus kuluissa ja oikeus tapahtuisi ,niin kuin Abu Ghraibin vankilassa. Eli se siitä svidun demokratiasta... ja freedomista yms... ja olemme jo syyllisiä RIAA:n silmissä ,vaikka eihän "demokratia" tarvitsekaan näyttöä ,riittää kun on rahaa, niin lobbaamallahan noi onnistuu...Tietääköhän yksikään senaattori mikä P2P softa oikein on ..muutako että paha,paha terroristien tekele vapaan maailman rappeuttaja...?


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

929.5.2004 8:28
Jarpo
Inactive

God bless America. LOL.

1030.5.2004 14:12

Jenkeissä ihminen saa oikeutta itselleen yleensä vain jos on varaa palkata tarpeeeksi hyvä asianajaja. Tosin eipä Suomessakaan kovin kaukana ole.

111.6.2004 6:15

joo... mistähän ne luulee että meillä tavallisilla tallaajilla olis varaa maksaa satojatuhansia.. ehkä jollain 50 vuoden maksuajalla.. vaa taitaisipa jäädä neki maksamatta.. ;)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto