*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Winny P2P-ohjelman kehittäjä pidätetty

Kirjoittaja Jari Ketola @ 10.5.2004 18:31 Kommentteja (14)

Winny P2P-ohjelman kehittäjä pidätetty Japanin poliisi on pidättänyt Winny P2P-ohjelman kehittäneen Tokion yliopiston apulaistutkijan. Isamu Kanekoa, 33, syytetään maan tekijänoikeuslakien rikkomisesta.
Poliisin mukaan Kanekon kehittämä ohjelma edistää ja edesauttaa piratismia. Ohjelma nousi valokeilaan Japanissa, kun maan poliisivoimien ja armeijan dokumentteja ilmaantui jakoon P2P-verkossa.

Varsinaisena syynä Kanekon pidätykseen poliisi mainitsi 41-vuotiaan Takasakilaismiehen ja 19-vuotiaan, Matsuyamasta kotoisin olevan nuorukaisen Winnyä käyttäen tekemät tekijänoikeusrikkomukset. 19-vuotias henkilö on jo rikkomuksestaan tuomittu.

Kaneko on ensimmäisiä P2P-ohjelmakehittäjiä, joka on pidätetty. Hän on myöntänyt syytökset ja kertoi odottaneensa pidätystä, koska ohjelma on ristiriidassa Japanin tekijänoikeuslain kanssa.

Nähtäväksi jää, voidaanko Japanin lain mukaan ohjelman kehittäjää syytää käyttäjien tekemistä rikkeistä.

Lähde: Mainichi Interactive

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

110.5.2004 19:14

Tunteekos joku japanin lakia? :) tuskin sitä voi syyttää muiden rikkeistä mutta vastuussahan hän tekemästään ohjelmasta toki on.

210.5.2004 20:30

Hieman ongelmallinen tilannehan tuo on. P2P ohjelmassa ei sinällään ole mitään laitonta. Huomattavasti laittomampana pitäisin itse vaikkapa käsiaseiden myymistä. Kyllähän niilläkin harrastekäyttönsä on, mutta mitään hyötyä niistä ei kenellekään missään käytössä ole. Ja tappavat sitten mokomat vielä ihmisiäkin. Vai olisiko tappaja kuitenkin ihminen, joka liipaisimesta vetää...


Jari Ketola
Administrator
http://www.AfterDawn.com

310.5.2004 20:36

Niin...Ja taas voidaan vedota että "kyllä sitä voi käyttää myös hyviin tarkoituksiin kuten ....." Vaikka pää asiassa waretukseen han toi oli tehty, niiku moni muukin p2p softa.

410.5.2004 20:49

Kun taas aseille ei muuta tarkoitusta olekaan, kuin tappaminen. Ihan turha P2P tekniikkaa on syyttää siitä, mihin sitä voidaan käyttää ja mihin sitä käytetään. Koko P2P-käyttäjien (ja nyt myös kehittäjien) jahti tuntuu pyörivän sen idean ympärillä, että jokainen ihminen on varas, jos siihen annetaan mahdollisuus. Onko P2P verkoille olemassa todellista, järkevää vaihtoehtoa? iTunes ja Napster? Ei todellakaan. AllOfMP3.com ( http://www.allofmp3.com/index2.shtml ) voisi sellainen ehkä ollakin.


Jari Ketola
Administrator
http://www.AfterDawn.com

510.5.2004 21:13
DVDR(W)
Inactive

Jossain vaiheessa elokuvastudiot ja musiikkifirmat joutuvat varmaankin taipumaan P2P-verkoille. Ottaisivat mielummin hyödyn irti kyseisestä kanavasta ja lopettaisivat turhat ajojahdit. Homma on jo karannut käsistä eikä sitä tuollainen toiminta estä. "Paskat on jo housussa, turha sitä enää on piereskellä" kuuluu vanha suomalainen sanalasku... :)

611.5.2004 4:07
Rattus
Inactive

...olkaas pojat varovaisia millaisia ohjelmia koodaatte kotikomeroissanne. Koskaan ei tiedä, jos joku käyttää sitä vääriin tarkoituksiin ja joudutte vielä linnaan.


- Dixi et animam levavi -

711.5.2004 5:16

Yep... on aikalailla yliampuvaa syyttää ohjelman tekijää käyttäjien rikoksistä, kun p2p ohjelmaa voidaan käyttää ihan laillisesti, vaikka monet rikkovat lakia sen avulla. Ketolan vertaus aseisiin on omalla tavallaan aika toimiva, koska kumpaakin voidaan käyttää laittomuuksiin. Käsiaseelle ei vaan löydy mitään järkevää käyttötarkoitusta toisin kuin p2p:lle (ilman laittomuuksia).

811.5.2004 9:23

" "kyllä sitä voi käyttää myös hyviin tarkoituksiin kuten ....." Niin jos joku viitsii täydentää tuo lause muutamalla esimerkillä niin tällainen takametsien mieskin pääsee jyvälle mihin kaikkeen hyödylliseen ja lailliseen P2P-ohjelmia voisi käyttää? ;-) Ei ole nimittäin koskaan ollut aikaa tai edes kiinnostusta perehtyä moisiin joten en osaa arvioida olisiko niistä meikäläiselle mitään iloa...

911.5.2004 10:02
Rattus
Inactive

Kyllähän sitä on tarve siirtää tiedostoja useankin ihmisen kesken. Kaikki tiedostot eivät suinkaan ole laittomia...

1011.5.2004 10:54

Laillisena käyttönä P2P:lle on esimerkiksi oikeasti ilmaisten ohjelmien levitys. Kaikilla softa puljuilla ei ole varaa kunnon tiedosto palvelimiin ja T3 yhteyksiin josta suosittua mutta ilmaista softaa voisivat halukkaat imuttaa...siinä tulee P2P apuun..annetaan ohjelma jakoon P2P:llä jolloin puljun nettikaista ei mene heti tukkoon ja asiakkaat saa tiedostonsa järkevässä ajassa. Tietysti Leechaajat voivat verottaa tämänkin toimivuutta, mutta kaikissa järjestelmissä on heikkouksia. Muutamaan kertaan olen nähnyt freewarea jaettavan virallisesti Torrent verkossa.

1111.5.2004 11:58

Japsu1....Ihan ku en tietäs mihin esim. torrent verkko on alunperin tehty. Linux distrojen ja patchin lataaminen on aika nihkeetä 1 servulta josta lataa n. 3 mijoona muuta käyttäjää. Ja eikös toi valve (prkl. paska) steam ja cs 1.6 just jaettu torrentina?? Poitti on se että p2p verkkoja käytetään sekä freewaren että waren levitykseen. Jälkinmäiseen aivan liikaa.

1211.5.2004 13:12

"Ihan ku en tietäs mihin esim. torrent verkko on alunperin tehty" Kyllä mä uskon että sinä sen tiedät. Itse vaan en ollut kuullutkaan torrentverkoista. Taitaa minulle täky- ja riimiverkot sekä katiskat, rysät ja merrat olla tutumpia käsitteitä...;-) Kiitos kuitenkin infosta.

1311.5.2004 14:16

Onko tuolla winnyllä ollut suomalaisten keskuudessa paljo käyttöä ?

1411.5.2004 18:00

Niin ja Lasolin valmista kanssa oikeuteen ,kun aiheuttaa kuolemia ! vaikka purkissa lukee ,että myrkyllistä nieltynä ja tarkoitettu tuulilasin pesuun laimennettuna ja iso oranssi risti ja pääkalloja purkin kupeessa, silti pojat siltojen alla dokaa sitä ,kun on halpaa....ja saa värit päälle...? eipä kukaan tohon ongelmaa puutu... eli onko valmistaja syyllinen jos tuotetta käytetään väärin ?


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto