*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Verkkokauppa.com aloittaa kasettimaksuttomien medioiden suoramyynnin Tallinnasta

Kirjoittaja Jari Ketola @ 10.5.2004 14:17 Kommentteja (28)

Verkkokauppa.com aloittaa kasettimaksuttomien medioiden suoramyynnin Tallinnasta Verkkokauppa.comin omistajayhtiö Arctecho Oy on perustanut Tallinnaan tytäryhtiön, joka aloittaa kasettimaksuttomien CD- ja DVD-medioiden sekä kovalevyllisten MP3-soitinten maahantuonnin, varastoinnin sekä suoramyynnin postitse Tallinnnan varastosta kesäkuun aikana.
Alustavasti valikoimassa ovat mm. Verbatim ja Yamada-merkkiset CD-R ja DVD-mediat, mutta myöhemmin tuotevalikoima laajentuu kattamaan myös muun merkkiset mediat sekä MP3-soittimet. Tuotteiden postikulut ovat samat kuin Suomestakin ostettaessa ja alustavasti osaa medioista myydään kokonaan ilman postikuluja. Tuotteiden toimitusaika on pääsääntöisesti 24-48 tuntia.

Koska myyjäyhtiö sijaitsee muualla kuin Suomessa, toimitetaan kaikki tuotteet ilman kasettimaksua. Tällöin esim. dvd-medioiden hinta laskee alle puoleen nykyisestä, ollen halvimmillaan jopa alle 0.8 euroa kappale.

Kasettimaksu eli hyvitysmaksu on järjetön, luonteeltaan rangaistusvero vapaalle tietoliikenteelle ja tiedon tallentamiselle. Työpaikalla se näkyy kustannustekijänä ja haittaa yksityistä ammatinharjoittamista. Yhtälailla se vääristää kilpailua EU-maiden yritysten välillä.

Kasettimaksun suuruus vaihtelee 20 sentistä jopa 2 euroon per media. Ulkomailta maahantuotavissa medioissa kasettimaksun maksamisvelvollisuus on maahantuojalla itsellään.

Lisätietoja:
Samuli Seppälä / Verkkokauppa.com / samuli.seppala@verkkokauppa.com


Vaikka Verkkokauppa.com tiedotteessaan mainitseekin, että kasettimaksun maksamisvelvollisuus on maahantuojalla itsellään, kannattaa erikseen painottaa, että yksityiskäyttöön maahantuotavat mediat ovat, ilman erillistä Teoston myöntämää lupaa, kasettimaksun alaisia, ja niistä tulisi kasettimaksu tilittää omaehtoisesti. Käytäntö on osoittautunut erilaiseksi, mutta todennäköisesti Verkkokaupan tempaus tulee muuttamaan tilannetta.

Kasettimaksuttomien levyjen hankintapaikkana suosittuja ovat olleet mm. Nierle, CDRohlinge24 sekä Kitupiikki.net. Myös muista liikkeistä on käyty runsaasti keskustelua DVD-R foorumillamme.

Lähde: Verkkokauppa.com

Edellinen Seuraava  

28 kommenttia

110.5.2004 14:20

No nyt tulee Teostelle kiire keksiä vastalääke, kun noin merkittävä pulju keksi kokeilla "lainkiertoa". Hauska nähdä miten homma etenee. On muuten tainnut joku muu kuin Ketola kirjoittaa tuon uutistekstin, näyttää nimittäin olevan Verkkokaupan lehdistötiedotteen kopio. Hyviin tapoihin kuuluu mainita lainauksista alkuperäinen lähde!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.5.2004 @ 14:26

210.5.2004 14:27

Wipe2000, Ehdit kommentoimaan uutista jo kun se oli vielä työnalla. =) Nyt on sekä maininta lähteestä, että Verkkokaupan logokin mukana.


Jari Ketola
Administrator
http://www.AfterDawn.com

310.5.2004 15:26

Mikäli hinnat ovat lähelläkään Saksan hintoja, niin Verkkokauppa sai ainakin yhden vakioasiakkaan välittömästi.

410.5.2004 15:38
jeppe
Inactive

Noin sitä pitää :) Luulenpa, että verkkokauppa sai aika paljon uusia asiakkaita. Ainakaan nuo hinnat eivät päätä huimanneet. tosin Nierlestäkin levyt ovat tulleet aiemmin viikossa, mutta tokihan sitä Suomalaiseltakin mielellään ostaa, varsinkin jos hinnat ovat kilpailukykyiset, eikä tuo 24-48 tunnin toimitusaikakaan ainakaan tilannetta huononna :)

510.5.2004 15:52

Eikös Cruz Broker ole harrastanut vastaavanlaista toimintaa jo vuosikaudet? Tosin, he tuovat tietokonekomponentteja Tallinnan tytäryhtiöstä ja täten välttävät mahdolliset tullimaksut. Tosin, Viron EU-jäsenyys taisi poistaa tuon tullimaksun täysin?

610.5.2004 16:04

Tämähänm vaikuttaisi oikein hyvältä. Saivat juuri yhden asiakkaan lisää =)


Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

710.5.2004 16:29
neptunus
Inactive

No nyt alkaa järjenvalo kajastaa:) Suomessa tyhjien levyjen hinta onkin aika karmea..... varsinkin esim: kunnon dvd levyjen

810.5.2004 17:05
DVDR(W)
Inactive

Aivan loistava uutinen!


DivX, XviD, VCD, SVCD, CVD, DVDR:
http://www.mpegit.net
http://www.mpegit.fi

Viestiä on mokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin mokaus 10. elokuuta 2004 @ 20:56

910.5.2004 17:41

"Kasettimaksua ei ole maksettu. Myydään vain teoston tunnuksen omaavilla yrityksille." Eli yksityishenkilöiden voi olla vaikeaa hankkia noita... Lisää asiasta: http://www.verkkokauppa.com/?page=http://www.verkkokauppa.com/main.php?path=ohjeet/kasettimaksu

1010.5.2004 17:41

Varsin mukavilta näyttivät hinnat, Yamada 4x DVD+R 25kpl spindle 19,90e postikuluineen. Nyt tosin olivat jo ehtineet loppua. Jos hinnat pysyvät tuollaisina, Verkkokauppa.com saa minusta uuden vakioasiakkaan :)

1110.5.2004 17:43

"Eli yksityishenkilöiden voi olla vaikeaa hankkia noita..." Höpö höpö, firma toimii ulkomailla ja yksityishenkilö saa tuoda/tilata 30 levyä kerralla ilman mitään maksuja luvallisesti

1210.5.2004 17:44

Tuo linkin juttu koskee vain Suomesta käsin myytäviä levyjä

1310.5.2004 17:49

Hyvä juttu ! Välillä hyviäkin uutisia :D Uskon että alkurynnistys tulee olemaan melkoinen, toivottavasti ovat varautuneet kunnolla jotta levyjä riittää...

1410.5.2004 18:03

Jos vaan hinnoista tulee siedettäviä, niin taitaa minustakin tulla verkkokaupan asiakas.

1510.5.2004 18:06

Jees hyvä homma kuhan pääsee vauhtiin ;-)

1610.5.2004 18:07
Varmint
Inactive

Tuohan on hyvä homma!Täältä saavat luultavasti yhden asiakkaan lisää.

1710.5.2004 18:42
DVDR(W)
Inactive

Ainoa huonopuoli tietty on jos TEOSTO rupeaa painostamaan tullia ratsaamaan paketteja, jotka tulevat kyseisestä paikasta suomeen. Silloin jos on tilannut yli 30 kpl joutuisi maksamaan kasettimaksut kyseisistä levyistä. Tuskin kuitenkaan näin pääsee tapahtumaan, koska tulilla on varmasti suurempiakin ongelmia kuin ihmisten yksityiseen käyttöön tulevien DVDR-levyjen ratsaaminen. TEOSTOlla vain tuntuu olevan aika paljon vaikutusvaltaa suomessa niin eihän sitä koskaan tiedä mitä ne seuraavaksi lobbaavat eduskunnan käsiteltäväksi :) Jos näin kuitenkin kävisi jollekin niin olisi hienoa jos kyseinen kiinni jäänyt henkilö veisi asian oikeuteen ihan EU-tasolla ja tuo kyseinen typerä tuontirajoitus poistuisi. Sehän periaatteessa kait rikkoo EU:n perustamissopimusta. Tavaran pitäisi liikkua vapaasti EU:n alueella, ilman mitään tulleja tai vastaavia maksuja. Tietty tuollainen taistelu voisi tulla kalliiksi :)

1810.5.2004 20:23

Kaikki on vaan siina etta Suomessa on niin monia lakeja jotka vievat kaiken bisneksen pois... Ei voi kylla yhtaan saalia, pitaa kylla tapahtua isoja muutoksia... Taa on vaan yks esimerkki siita miten perseellaan Suomessa on jotkin pienet mutta tarkeat asiat...

1910.5.2004 20:38

Ihan oikein teostolle!!!!Saatana kirsukit!!!

2011.5.2004 4:03
Rattus
Inactive

Hatunnosto Verkkokaupalle! Ja ei ku asioimaan...


- Dixi et animam levavi -

2111.5.2004 12:18

"ainoa huonopuoli tietty on jos TEOSTO rupeaa painostamaan tullia ratsaamaan paketteja, jotka tulevat kyseisestä paikasta suomeen" Jos 25kpl levyjä saa tilattua vajaalla 20 eurolla postikuluineen niin ei tuo ainakaan itselleni mikään ongelma olisi :)

2211.5.2004 12:23

Mitenkäs muuten on, saako tilata luvallisesti vaikkapa 30kpl DVD-R -levyjä, 30kpl DVD+R -levyjä ja 30kpl CD-R -levyjä samassa tilauksessa?

2311.5.2004 12:50

Ja tarkoitin tietysti sitä että ei ole mitään ongelmaa jos tilaa vain tuon 25kpl kerralla, suojelurahaa en rupea levyistäni maksamaan

2411.5.2004 16:01
Jarpo
Inactive

"Mitenkäs muuten on, saako tilata luvallisesti vaikkapa 30kpl DVD-R -levyjä, 30kpl DVD+R -levyjä ja 30kpl CD-R -levyjä samassa tilauksessa?" Sitä ei Teostokaan tiedä. Oikeaa vastausta ei ole olemassa.

2511.5.2004 17:10

Näyttäs olevan jo tuotteet loppu :) Ehtikö muuten kukaan bongaamaan esim. noitten Verbatim:ien hinta per 25 kpl:n spindle?

2611.5.2004 18:07

Hyvä luu kurkkun "isolle Deelle" ja muille rosvoille ,jotka rahastaa meitä poltetuista omista valokuvista / softista ja leffoista ! täytyykin mennä laittaa tilaus sisään...!


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

2712.5.2004 6:12
Rattus
Inactive

Verkkokaupan toiminta lahden takana alkaa vasta kesäkuussa...


- Dixi et animam levavi -

2814.5.2004 14:18
toukkaman
Inactive

Verkkokaupan sivulla on jo ennakkotilaus linkki, josta voi käydä utelemassa hintoja. Muutamia levyjä myytiin jopa ilman postimaksuja. Teoston kiusaksi voi siis tilata ilman postimaksuja useita 25-spindlejä erikseen...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....

Uutisarkisto