*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU kriminalisoimassa P2P-käytön?

Kirjoittaja Jari Ketola @ 9.2.2004 14:00 Kommentteja (12)

EU kriminalisoimassa P2P-käytön? Euroopan parlamentin on määrä lähiaikoina käsitellä lakiuudistusta, jolla pyritään rajoittamaan digitaalisten tuotteiden, kuten DVD-elokuvien ja CD-levyjen massapiratismia. Lakiesitykseen on yllättäen kuitenkin tulossa mukaan myös P2P-piratismia koskevia pykäliä.
Mikäli lakiesitykseen sisällytetään myös P2P-pykälät on olemassa riski, että tilanne muodostuu Euroopassa samankaltaiseksi kuin Yhdysvalloissa, jossa RIAA ja palveluntarjoajat vääntävät kättä siitä, salliiko DMCA-laki henkilötietojen luovuttamisen ilman oikeudenkäyntiä.

Maailman kauppajärjestön WTO:n säännöt velvoittavat, että jäsenvaltiot kriminalisoivat taloudellista hyötyä tavoittelevan massapiratismin. Alkuperäinen lakiesitys oli juuri WTO:n vaatimusten kaltainen, mutta se ei kelvannut esimerkiksi Euroopan elokuvajärjestö EMPA:lle, vaan mukaan vaadittiin myös työkaluja P2P-piratismin kitkemiseksi.

Ymmärrettävästi sekä palveluntarjoajat että lainoppineet ovat ilmaisseet huolensa muutosten suhteen. Käytännössä laki asettaisi P2P-verkkoja käyttävät yksityishenkilöt ja taloudellista hyötyä tavoittelevat massatuotantopiraatit samalle viivalle.

Lähde: Infoworld

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

19.2.2004 15:23

Ei hyvä... Ei ollenkaan hyvä...

29.2.2004 15:30

no jopas on reilua !


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

39.2.2004 16:52
box
Inactive

Päivä vaan huononee.... Kyllä tuntuu pahalta

49.2.2004 17:15
jmpk
Inactive

V***u on joillain hauskat/kalliit huvit, meitä tietokoneen käyttäjiä vastaan. Samalla voitaisiin kieltää radioasemilta muun kuin itsetekemänsä musiikin soitto. Tai voihan internettiä käyttävä kansa nousta kapinaan. Kun eihän vaikka jonkin sanan sanomista voida rajoittaa miljoonilta ihmisiltä, vain jonkin mielijohteen takia...............

59.2.2004 17:38

turha tässä kai piruja on seinille maalailla. euroopassa onneksi käytetään toisinaan myös järkeä.

69.2.2004 17:45

kyl ne näköjään jaksaa tehdä vaikka mitä.

79.2.2004 17:50
jarzza
Inactive

Heh, mutta kyllä koodinikkarit tekee uudet systeemit.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.2.2004 @ 17:51

89.2.2004 18:21
box
Inactive

Pelottaa vaan mitä tuostakin jutusta seuraa.

99.2.2004 18:47

niinpä, ei vehje, jos tää johonkin usa:n malliin menee! ei muuta ku ruvetaa joukolla irtisanomaan näitä sikakalliita laajakaistayhteyksiä ni kattellaa kuis suu pannaa :)


Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

109.2.2004 19:29

Empä usko että tuosta mikan ehdotuksesta olisi paljon apua. Ja toisekseen, tehän tässä lakia rikotte, ei ne jotka vaativat rahojaan. Onko sitten reilua että te hyödytte muitten raatamisesta ? yhtä reilua musta ku kasettimaksu.

1110.2.2004 2:02

Hehe, toi oli justiin kuvaavasti sanottu: yhtä reilua kuin kasettimaksu... Varsinkin siinä vaiheessa kun ostaessaan digikameraan uutta muistikorttia joutuu maksamaan Teostolle kasettimaksun, niin sitten on asiat hyvällä mallilla?

1210.2.2004 6:41

Toivotaan että EU:ssa käytetään järkeä eikä anneta suuryhtiöiden eli rahan määrätä lakeja Jenkkilän malliin. Odotetaan ja toivotaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto