*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU kriminalisoimassa P2P-käytön?

Kirjoittaja Jari Ketola @ 9.2.2004 14:00 Kommentteja (12)

EU kriminalisoimassa P2P-käytön? Euroopan parlamentin on määrä lähiaikoina käsitellä lakiuudistusta, jolla pyritään rajoittamaan digitaalisten tuotteiden, kuten DVD-elokuvien ja CD-levyjen massapiratismia. Lakiesitykseen on yllättäen kuitenkin tulossa mukaan myös P2P-piratismia koskevia pykäliä.
Mikäli lakiesitykseen sisällytetään myös P2P-pykälät on olemassa riski, että tilanne muodostuu Euroopassa samankaltaiseksi kuin Yhdysvalloissa, jossa RIAA ja palveluntarjoajat vääntävät kättä siitä, salliiko DMCA-laki henkilötietojen luovuttamisen ilman oikeudenkäyntiä.

Maailman kauppajärjestön WTO:n säännöt velvoittavat, että jäsenvaltiot kriminalisoivat taloudellista hyötyä tavoittelevan massapiratismin. Alkuperäinen lakiesitys oli juuri WTO:n vaatimusten kaltainen, mutta se ei kelvannut esimerkiksi Euroopan elokuvajärjestö EMPA:lle, vaan mukaan vaadittiin myös työkaluja P2P-piratismin kitkemiseksi.

Ymmärrettävästi sekä palveluntarjoajat että lainoppineet ovat ilmaisseet huolensa muutosten suhteen. Käytännössä laki asettaisi P2P-verkkoja käyttävät yksityishenkilöt ja taloudellista hyötyä tavoittelevat massatuotantopiraatit samalle viivalle.

Lähde: Infoworld

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

19.2.2004 15:23

Ei hyvä... Ei ollenkaan hyvä...

29.2.2004 15:30

no jopas on reilua !


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

39.2.2004 16:52
box
Inactive

Päivä vaan huononee.... Kyllä tuntuu pahalta

49.2.2004 17:15
jmpk
Inactive

V***u on joillain hauskat/kalliit huvit, meitä tietokoneen käyttäjiä vastaan. Samalla voitaisiin kieltää radioasemilta muun kuin itsetekemänsä musiikin soitto. Tai voihan internettiä käyttävä kansa nousta kapinaan. Kun eihän vaikka jonkin sanan sanomista voida rajoittaa miljoonilta ihmisiltä, vain jonkin mielijohteen takia...............

59.2.2004 17:38

turha tässä kai piruja on seinille maalailla. euroopassa onneksi käytetään toisinaan myös järkeä.

69.2.2004 17:45

kyl ne näköjään jaksaa tehdä vaikka mitä.

79.2.2004 17:50
jarzza
Inactive

Heh, mutta kyllä koodinikkarit tekee uudet systeemit.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.2.2004 @ 17:51

89.2.2004 18:21
box
Inactive

Pelottaa vaan mitä tuostakin jutusta seuraa.

99.2.2004 18:47

niinpä, ei vehje, jos tää johonkin usa:n malliin menee! ei muuta ku ruvetaa joukolla irtisanomaan näitä sikakalliita laajakaistayhteyksiä ni kattellaa kuis suu pannaa :)


Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

109.2.2004 19:29

Empä usko että tuosta mikan ehdotuksesta olisi paljon apua. Ja toisekseen, tehän tässä lakia rikotte, ei ne jotka vaativat rahojaan. Onko sitten reilua että te hyödytte muitten raatamisesta ? yhtä reilua musta ku kasettimaksu.

1110.2.2004 2:02

Hehe, toi oli justiin kuvaavasti sanottu: yhtä reilua kuin kasettimaksu... Varsinkin siinä vaiheessa kun ostaessaan digikameraan uutta muistikorttia joutuu maksamaan Teostolle kasettimaksun, niin sitten on asiat hyvällä mallilla?

1210.2.2004 6:41

Toivotaan että EU:ssa käytetään järkeä eikä anneta suuryhtiöiden eli rahan määrätä lakeja Jenkkilän malliin. Odotetaan ja toivotaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
3 kommenttia

Uutisarkisto