*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Opiskelija syytteeseen shift-näppäimen käytöstä

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 9.10.2003 22:54 Kommentteja (35)

Hiljattain saksalainen musiikkijätti BMG ja kopiointisuojausteknologioita kehittävä SunnComm siirsivät Yhdysvallatkin vihdoin kopiointisuojattujen CD-levyjen aikakauteen, kun ne julkistivat ensimmäiset suuret CD-julkaisut kopiointisuojauksilla höystettyinä versioina.
Princetonissa opiskeleva Alex Halderman tutki julkaistuja levyjä ja teki niiden kopiointisuojausmenetelmistä harjoitustyön koululleen. Hän sai selville, että SunnCommin varmaksi kehuma MediaMax CD3-suojaus perustuukin yksinkertaisesti Windowsin tukeman autorun.ini-tiedoston käyttöön. Eli jos/kun käyttäjällä on (kuten Windowsissa oletusarvoisesti on) Windowsissa päällä ns. autorun-toiminto, jossa kone käynnistää halutun sovelluksen, kun uusi CD tai DVD syötetään sisään, SunnCommin suojauksilla varustettu CD-levy käynnistää pienen ajurin asennusohjelmiston.

Ajurin asennusohjelma väittää, että ajurin asentaminen on välttämätöntä sisäänsyötetyn CD-levyn käytön kannalta. Mutta todellisuudessa tämä nimenomainen ajuri asentaa koneeseen ajurit, jotka estävät levyllä olevien ääniraitojen rippaamisen. Ja kuten Windowsin oletusarvoisesti kuuluukin toimia, autorun.ini -tiedoston automaattisen käynnistymisen saa estettyä painamalla shift-näppäin pohjaan CD-levyä sisään syötettäessä.

Ja tästä huikeasta kopiointisuojauksen rikkomismetodista SunnComm on ilmoittanut harkitsevansa syytteitä Haldermania sekä hänen kouluaan, Princetonin yliopistoa, kohtaan. Pohjana tietysti surullisenkuuluisa DMCA-laki, joka kieltää kopiointisuojausten ohittamiseen tarkoitettujen ohjeiden ja työkalujen levittämisen.

SunnComm väittää, että Haldermanin paljastusten takia yhtiön osakkeiden arvo olisi laskenut vähintään 10 miljoonaa dollaria.

Lisää aiheesta:

CBC
The Register

Edellinen Seuraava  

35 kommenttia

19.10.2003 23:32

no jo on kräkkerillä otsaa X-D

210.10.2003 0:06

Kuka tuota autoplaytä pitää päällä?!? Eihän siitä ole kun haittaa, minkä tämäkin juttu todistaa :)

310.10.2003 3:41

Hyi pahaa cräkkeriä!! Ei noin saa tehdä :PP On se nyt PERKE*LE! jossei saa koneessaan estää autorunia, ite en ole sitä koskaan suosinu. VOi jeesus mitä pelleilyä, syökööt SunnComm paskaa! Ja millä perusteella tuo mikään kopiosuojaus on? Tuohan on kuluttajan silmään kusemista kun tuommosia sontaohjelmia tuonne CD:lle lykätään mukaan ja väitetään instausta välttämättömäks:D


- = [ Todellisuuden takana ei ole mitään ] = -

410.10.2003 3:48

Täytyy varmaan myydä tietokone pois ettei tule vahingossakaan tehtyä mitään laitonta, kuten painaa shift-näppäintä. ps. jouduin tätä viestiä kirjoitettaessa käyttämään shift-näppäintä useampaan kertaan.

510.10.2003 4:03

no hoh hoh...kaikkee ne siellä jenkeissä keksii..jopa kopiointisuojauksen! :D taitaa olla SunnCommilla olla ideat aika vähissä ja todella huonoja.. ja miks niihin mitää kopiosuojausta kannattaa laittaa, ku eihän niitä kukaan edes rippaa :P heh..

610.10.2003 5:11

10 miljoonan dollarin shift-näppäin... eikös tuo toiminto kuulu windows KIKKA listalle

710.10.2003 5:22

kohta markkinoilla on näppäimistöjä, joissa ei ole shift-näppäimiä ollenkaa :)

810.10.2003 5:25

Toi jätkä voittaa ton jutun vastahaasteella, että ihmiset pakotetaan asentamaan turhaa koneen toimintaa estävää ohjelmistoa että voi kuunnella musiikkia. Toi Autoplay kannattaa muutenkin pitää disablessa. Ja mitähän ei windows käyttäjiä on taas huomioitu? toi autorun.ini toiminta kun taitaa olla aika windows rajoitteista, toihan tekee esim linuxista laittoman käyttöjärjestelmä.

910.10.2003 6:13

Käytän enää pelkästään kapsii syytteiden pelossa :C ja kyl tää on näin vaikeempaa :C

1010.10.2003 7:02

Mikähän suojaisi käyttäjiä tyhmältä ohjelmoinnilta? Tuo ns. kopiointisuojaus on kieltämättä sitä. Ensin tehdään halvalla kopioinninestodriverin asennusohjelma cd:ltä, valehdellaan käyttötarkoituksesta ja siitä, että on pakko asentaa se ja lopuksi syytetään käyttäjää siitä, että hän ei käytäkään käyttistä asennetun driverin haluamalla tavalla. Ja tuosta maasta on käyty kuussakin... :)

1110.10.2003 7:03

SHIFT

1210.10.2003 7:19

seuraavaks saa syytteen micro$oft, kun on mennyt laittamaan järjestelmäänsä tollasen autorun-toiminnon :o)

1310.10.2003 7:56

paljonkohan toi SunComm on velottanut tuosta niiden uuden sukupolven kopiosuojaus-ratkaisusta? Pitäis BMG:n vaan haastaa SunComm oikeuteen vuosisadan vedätyksestä ja vaatia rahat takaisin korkoineen.

1410.10.2003 8:07

No nyt menee jo vähän liian paksuksi. On se aika kumma, jos ei saa enää nappuloita painella omalta näppikseltä.

1510.10.2003 8:21
simison
Inactive

Hei, miksi tämmöinen kommentointi? "ei saa siftiäkään enään käyttää"? Eihän tässä sen suojauksen kiertämisestä syytetä, vaan siitä että ohjeita suojauksen kiertämiseksi on jaettu. (Joka no juu, on sekin jo typerä peruste, mutta toisaalta ja toisaalta...) Jättäkää siis tuommoinen lapsellinen kommentointi "taas meitä sorretaan", vaan kommentoikaa oikeasta asiasta.

1610.10.2003 9:21

Tuohan on hieno idea. Tehdään ensin kopiointi suojaus joka on yksinkertainen purkaa ja sitten haastetaan porukka rosikseen ja haetaan voitot sitä kautta... kyllä on otsaa noilla jenkeillä. Jenkki tyyliin vois näpikseen laittaa varoituksen että tietyn näppäin yhdistelmän käytöstä joissain ohjelmissa voit joutua maksamaan erkseen määrättävän korvauksen kyseisen ohjelman valmistajalle.

1710.10.2003 9:46

Niin no, onhan suojauksen kiertämisen esittämistavassa aste-eroja: Esim1. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;fi;730273 Esim2. Tuo äskeinen + selitys, että myös kopiointisuojaus menee tehottomaksi. Esim2:sta voi saada oikeusjutun riesakseen USA:ssa. ;)

1810.10.2003 11:07
phooney
Inactive

kannattaa myös huomioida fakta mikä lukee myös tuossa afterdawnin aritkkelissa joka menee suurinpiirtein seuraavalla tavalla. "jos tätä cd protektioina käyttää niin cd:stä tulee cd standardien vastainen.". Tämä on jo sinäällään aika mielenkiintoista mielestäni :P tehdäänpäs cd protectioni jonka käytön seurauksena ei voida enään aihiota kutsua nimellä cd.

1910.10.2003 11:49

Kuka nyt ensinnäkään käyttäisi Windowssia... :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.10.2003 @ 11:49

--Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open windows--

http://www.if-not-true-then-false.com/ || http://www.gentoo.org/ || http://my.afterdawn.com/juppe22/

2010.10.2003 11:51

Miten voikaan olla laillista ,että jokin ohjelma asentuu koneelleni kysymättä lupaa ja tekee vielä toimintoja joiden ansiosta vanhat lailliset ohjelmat eivät enään toimi? Niin mikähän maa siitä vapaudesta on puhunut ja sortajia keskuudestammemme pyrkinyt poistamaan...

2110.10.2003 12:45

Eihän se laillista olekaan. Näitä ohjelmia kutsutaan viruksiksi. Tietenkään levy-yhtiöitten oikeutta tehdä mitä huvittaa, ei kannata kyseenalaistaa, ettei tule leimatuksi terroristiksi.

2210.10.2003 13:58

Onhan se tuossa vapauden "ihmemaassa" se Macrosoftkin mukana kehittelemässä tietokoneeseen DRM-BIOSia jotta voivat rajoittaa mitä koneella tehdään (auttaa myös valvomaan kansalaisia.. ei kun siis terroristejä) joten tällainen "virus" nyt on pientä. Sama suuntaus on havaittavissa tälläkin puolella rapakkoa tässä Eurostoliitossa joka on kuin Neuvostoliitto aikoinaan paitsi että kommustisen puolueen tilalla on ylikansallinen "vapaan" markkinatalouden pyhä lehmä ja jolle kasataan kaikki valta.

2310.10.2003 14:10

Ohops, tuli kirjoitusvirhe. Eli siis kommunistista puoluetta tarkoitin. Tässä linkki Muron DRM-threadiin: http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=6&thread=262975 (Ei tuo moniajo oikein toimi: ei pidä kirjoittaa mitään kun samalla yrittää selostaa toiselle jotain.)

2410.10.2003 20:52

Mc.reilut kaverit ,jos näppäilet joudut syytteeseen ???

2511.10.2003 7:09

Toisaalta jos kopiointisuojaukset ovat tuolla tasolla niin:)

2611.10.2003 7:45

Niinpä. Tulee mieleen, että tavoitteena ei olekaan todella rajoittaa piratismia (mikä en liity tähän mitenkään), vaan päästää maailmalle ontuvia 'suojauksia', jotka joku purkaa. Tätä purkajacräxxöriä voidaan sitten rahastaa vapaavalintaisella summalla. Laardiperseen kasvua on paha käydä rajoittamaan.

2711.10.2003 8:59

ihan uskomaton homma, teknisesti tuollanen suojaus on lähinnä naurettavuuden tasolla, miten toi firma edes kehtaa haastaa ketään oikeuteen autorunin kiertämisestä ja sen dokumentoimisesta ja julkaisemisesta. Luulis firmaa hävettävän itsensä puolesta!!!

2811.10.2003 9:09
Adder_78
Inactive

Ne peru sen haasteen... ei ollut sekään kauhea yllätys :o)

2912.10.2003 5:41

hoh-hoijaa...

3012.10.2003 7:46
naamio
Inactive

En ihan kaikkia viestejä lukenu, että joku on saattanu tän jo mainita, mutta eikös windozesta saa ihan vakiona ton autorunin pois päältä? Eikös win sisällä silloin osia joilla voidaan ohittaa kopiosuojaus? (Siis sen shiftin painamisen lisäksi mitä käyttävät vain superhakkerit) Mielestäni tässä olisi saumaa haastaa MSkin oikeuteen ihan tosissaan.

314.12.2006 10:42

Hah hah haa! Olipas hauska löytö uutisarkiston pohjilta. En kyllä yhtään ihmettele, jos osakkeet tippu.

325.12.2006 18:03

Tää on taas tämmönen "viikonvitsi".

335.12.2006 19:08

Mitä seuraavaksi...
en jaksa odottaa: Ctrl...


Broken leg maybe makes me slow, but it doesnt mean that I couldnt kill you

346.12.2006 7:58


356.12.2006 13:09

Hah haa! Onpa koomista. Kukaan ei ollut kommentoinut uutista yli kolmeen vuoteen. Kirjoitan yhden kommentin viestiin ja yllättäen kolmen päivän sisällä ilmaantuu kolme uutta viestiä + että nyt itse kirjoitan jo toista viestiä tähän keskusteluun...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto