*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

RIAA haastoi 12-vuotiaan oikeuteen

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 9.9.2003 21:21 Kommentteja (17)

RIAA haastoi 12-vuotiaan oikeuteen RIAA on uusimmassa noitavainossaan, jossa se haastoi oikeuteen 261 P2P-käyttäjää, onnistunut saamaan haaviinsa myös 12-vuotiaan koulutytön. Newyorkilainen Brianna LaHara joutuu vastaamaan lähiaikoina häntä vastaan nostettuihin syytteisiin laittomasta tiedostojenjaosta.
Tytön mukaan hän kuvitteli tiedostojen hakemisen P2P-verkoista olevan laillista, koska hänen äitinsä oli hankkinut perheelle kolme kuukautta aikaisemmin Kazaan maksullisen version lisenssin noin 30 euron hintaan.

RIAA:n huhuttu armahdussopimuskaan ei Briannaa auta, sillä tarjous tulee koskemaan vain käyttäjiä, joita RIAA ei ole vielä saanut kiinni "itse teosta". Aihetta sivuten loistava userfriendly.org on julkaissut oman ehdotuksensa RIAA:n armahdussopimuksen malliksi..

Lähde: FoxNews.com

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

110.9.2003 3:05
Portsu73
Inactive

Kyllä saa hyvää mainosta tosta.

210.9.2003 3:20

Kyllä, juuri näin.


The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. -The Book Of Mozilla

310.9.2003 3:46

Onhan tolla muijalla ihan järkevä selityskin, jos homma tosiaan nuin ollu, että äiskä on maksullisen Kazaan hommannu yms. Mutta toi on tosiaan tota Ameriikan ihmemaan meininkiä, kaikilta käyttäjiltä vaan päät pölkyille jos on vähänkin epäilyksiä laittomasta jakamisesta :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.9.2003 @ 04:22

410.9.2003 4:50

Nyt ihan harmittaa etten asu jenkeissä. Tulisi ainakin jotain jännitystä elämään ;)

510.9.2003 5:28
ArvoPahvi
Inactive

Aivan sairasta.

610.9.2003 6:15

RIAA on sairas taho joka pitäisi tuhota keinolla millä hyväänsä mielestäni 12v ei ole millään tavalla vastuussa teoistaan vaikka joku pedofiili pomo Riaa:ssa niin väittäisikin!

710.9.2003 6:34

Olen ihmetellyt samaa kuin tämä henkilö: I wonder when someone is going to organize a month long global boycott of all CD and Taped music. That would hit the RIAA where it hurts the most... in their member's pocketbook. The loss of one month of global revenues would hurt a lot more than any Denial of Service attack... Niinpä jos ihmisiä kohdellaa miten vaan ja RIAA saa luvan tuhota tuhansien ihmisten tulevaisuuden ja pahimmassa tapauksessa koko elämän niin eikö olisi jo aika kerätä ihmiset taistelemaan RIAA vastaan?

810.9.2003 6:34
HXH
Inactive

RIAAn touhuissa ei oo mitään järkeä.

910.9.2003 7:32

HXH: olisko noin? =DD

1110.9.2003 10:28

No joopa joo...tai siis "sopi"!! onhan tuossa ihan kivasti kuitenki tullu maksettavaa...kyllä se vähän ehkä v****tas.. kuitenki $ 2,000 !!

1210.9.2003 15:03

No, jenkit on jenkkejä. Ei ne siitä muuksi muutu. Rohkenen epäillä, että tuommoista touhua tuskin tullaan euroopassa kuitenkaan näkemään. Ei ainakaan ihan lähiaikoina. Eikös tommoseenkin tapaukseen, jossa asianosaisena on 12-vuotias, eli siis lapsi, olisi jollain paikallisella lastensuojeluliitolla mitään sanottavaa...

1310.9.2003 18:33

Onko tuollainen ihmisten haastaminen oikeuteen laittomasta jakamisesta mahdollista täällä suomessa? Tai kyllä se varmaan mahdollista, mutta onko todennäköistä?

1411.9.2003 4:18
ArvoPahvi
Inactive

No, jos uudet vääntämisen alla olevat tekijänoikeuslait tehdään kuten Ruotsissa on suunniteltu niin kyllä. Suomessahan Teosto ja Antipiracy.fi vastaavat RIAA:ta, eli sieltä syytteet alaikäisillekin tulisivat.

1511.9.2003 6:04
Sk8erMan
Inactive

Toi on kyllä ihan sairasta. Kuulin uutisista, että jotkut tahot yrittävät saada RIAA:ta sellaseen hommaan, että P2P tulis maksullisiks jos sielt lataa musiikkia. Sitte vielä mua ihmetyttää se, että se ei puutu muuhun kuin musiikin levittämiseen...

1611.9.2003 6:19

Quote:
Sitte vielä mua ihmetyttää se, että se ei puutu muuhun kuin musiikin levittämiseen...
Niin siis RIAA=Recording Industry Association of America, eli niitten syynäämiseen ei kuulu kuin musiikki. Mutta on toi kyllä sairasta touhua tuolla Amerikassa...

1711.9.2003 7:37

Ainakin Suomessa 12 vuotiaan toimista ja mahd. korvauksista vastaisivat vanhemmat - heillähän on tietenkin myös velvollisuus opettaa lapselleen, mikä on laillista ja mikä ei. Jenkeissä vaan jos kyseinen tenava joutuu oikeuteen, korvaussumma voi olla jopa satoja tuhansia taaloja/euroja, Suomessa taas luulisin, että voisi selvitä jopa ilman korvauksia, kun osaa sopivasti vedota nuoreen ikään ja ymmärtämättömyyteen. Ainakin korvaukset olisivat PALJON pienemmät.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kuskiton Uber kolarissa, yhtiö jäädytti projektin Kuskiton Uber kolarissa, yhtiö jäädytti projektin (26.3.2017 18:18)
Monet teknologiavisionäärit pitävät kuskittomien tai niin kutsuttujen itseajavien autojen saapumista markkinoille täysin väistämättömänä. Erityisesti Teslan harppaukset teknologian kehittämisessä ....
Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin (25.3.2017 18:56)
Google Talk tuli monille tunnetuksi mm. Gmailin lisäominaisuutena, josta käytettiin usein mm. nimeä Gchat. Jo yli kymmenen vuotta vanhan sovelluksen käyttäjiä on yritetty siirtää uuteen Hangouts-alustaan ....
Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla (25.3.2017 17:17)
Teslan perustaja ja toimitusjohtaja Elon Musk on julkaissut Twitterissä videon, jossa esitellään ensimmäistä koeajoa tulevan Model 3 -mallin myöhäisellä testiversiolla, niin kutsutulla julkaisuehdokkaalla ....
Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja (25.3.2017 16:56)
Unicode Consortium on julkaissut tulevat uudet ja uudistuneet emojit. Omia tunnereaktioita voi lähettää pian entistä paremmin älylaitteilla, kun uudet kuvat saapuvat Emoji 5.0 -paketissa. ....
1 kommentti
Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti (24.3.2017 18:51)
Apple ei ole ainoa bitcoin-kiristyksen kohteeksi joutunut suuryritys, sillä myös 20th Century Foxilta ja Dreamworksilta on yritetty lypsää rahaa virtuaalivaluutan muodossa. Elokuvajättien ....
1 kommentti

Uutisarkisto