*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Disney aloittaa itsetuhoutuvien DVD-elokuvien myynnin

Kirjoittaja Jari Ketola @ 17.5.2003 23:54 Kommentteja (22)

Disneyn omistama Buena Vista Home Video Entertainment tuo markkinoille Flexplayn kehittämät itsetuhoutuvat DVD-levyt. Elokuusta lähtien kuluttajat voivat ostaa ns. EZ-D -levyjä DVD-levyjä myyvistä liikkeistä. Kun levy joutuu kosketuksiin ilman hapen kanssa, syntyy kemiallinen reaktio, joka tummentaa hitaasti levyn pinnan läpinäkymättömäksi. Flexplay lupaa levylle 48 tunnin käyttöiän.
Käytännössä kyseessä on siis vuokraelokuva, jota ei tarvitse koskaan palauttaa. Ympäristön kannalta ratkaisu on luonnollisesti huono, mutta Yhdysvalloissa on käytä ja heitä pois -kulttuuri pidemmällä, kuin missään muualla maailmassa.

Lähde:
Flexplay lehdistötiedote

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

118.5.2003 7:24
rane84
Inactive

Laiskuus huipussaan.

218.5.2003 7:49

Joo, tosi typerää Disney:ltä!! Ei voi muuta sanoa! Kuitenkin asiakasryhmänä Disneyllä ovat pienet ja vähän isommat lapset. Entä sitten kun lapsi tuhlaa viimeiset viikkorahansa odottamaansa DVD:hen ja katsoo sen. Sitten viikon päästä se haluais kattoa sen uudestaan ja pitäshän se näyttää vielä naapurin Villellekkin. Sittenpä ei levy toimi ja pääsee itku, vieläpä kaverin nähden..... Voi tätä julmuutta...

318.5.2003 13:59

Kyllähän tuo 48 tuntia riittää elokuvan kopioimiseen :D Tuolla ei sitä estetä. Kyllä minusta se oikea video/DVD-vuokraus on aina ympäristöystävällisin :)

418.5.2003 14:51

Jep odotan innolla eteenpäin menevää tekniikkaa että kopiomiset onnistuu, vauhtia vaan nuoret. T. Buugi 35.v muutaman skidin ISÄ..

518.5.2003 16:24

Jos se on kertakäyttökamaa ,niin hinnankin pitäisi olla aivan muuta,kuin dvd-levyn/vhs kasetin tasoa.ja kyllä sen kerkee kopioimaan 48:h tunnin aikana.


Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !

618.5.2003 18:32
toukkaman
Inactive

Eihän levyn rippamisessa kovolle mene kuin 15min. Jonka jälkeen se on ikuinen

719.5.2003 8:56

Tämän pikkukaupungin kioskimyyjä valitti viimeviikolla, että puolet dvd levyistä on siinä kunnossa ettei soittimet enää toista, tosiaan pinta on kuin olisi päällä hypitty piikkareilla.

819.5.2003 11:07

Ainakin ovat väittäneet, että tuollaiset kertakäyttölevyt tulisivat olemaan selvästi halvempia kuin "oikeat" myyntilevyt - ainakin omasta mielestäni hinnan pitäisi olla samaa luokkaa vuokratun leffan kanssa, ~4 EUR. Hyvä puoli olisi tosiaan se, että saisi "vuokraamosta" taatusti naarmuttoman levyn käyttöönsä. Kopiointihan tietysti onnistuu, kunnes DRM on kaikissa kiintolevyissä, äänikorteissa ja näytönohjaimissa. Tätähän ainakin kovasti puuhataan joillain tahoilla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.5.2003 @ 09:42

919.5.2003 12:52
musicman
Inactive

niinpä niin siitä lähtee disney:ltä asiakaita pois taas tosi typerää!

1019.5.2003 13:29

Toukkaman, ikuinen? Eikös kovalevyt toimi silleen, että ne on magneettisia. Ja kun se magneettisuus haihtuu niin siinähän menee sitten leffakin. Mutta siihen menee muistaakseni kuitenkin enemmän kuin 48h ;)

1119.5.2003 14:51

Quote:
Kopiointihan tietysti onnistuu, kunnes DRM on kaikissa kiintolevyissä, äänikorteissa ja näytönohjaimissa. Tätähän ainakin kovasti puuhataan joillain tahoilla.
Mikä on DRM? Haluasin tietää.

1219.5.2003 16:22

DRM = Digital Rights Management Toi googleen niin valkeaa. Täällä on kanssa jotain juttua osittain tohon liittyen. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/4048

1320.5.2003 5:42

Muistetaan vielä se, että jos joku keksii suojauksen, joku toinen ohittaa sen. Yleensä siihen ei edes mene kovin pitkää aikaa eli suojaukset ovat vain ja ainoastaan hidaste. Kertakäyttölevy on todella typerä keksintö, vaikkakin vuokraamojen levyt ovat yleensä kuin hiomakoneella ajellut. Siihenkin voisi ottaa käyttöön jonkun systeemin, jossa esim. kuvattaisiin levy digikameralla ennen ja jälkeen palautuksen. Jos löytyy naarmuja niin maksamaan vaan.

1420.5.2003 7:00

Mutta mikä määrä jätettä noista kaikista tuhoutuneista dvd-levyistä syntyykään, todella kestävää kehitystä

1521.5.2003 7:55
C0bRa
Inactive

Vittu mitä idiootteja ja minä plösö lajittelen vielä roskat ennen ulos vientiä.Joko Suomen olis aika hyökätä tuonne apinalandiaan?

1621.5.2003 20:22

kuka valopää keksii lakan, tai vastaavan, jolla hapettuminen estetään? =)

1721.5.2003 21:34

Siis toihan on aivan loistava keksintö. Jotain hapettumisen estävää lakkaa päälle ja voi makuunista hakea 2-4 eurolla uusimmat leffat hyllyyn!! :D

1821.5.2003 21:42

tosta tulikin mieleen.. Mitäköhän laki sanoisi tosta? Siis jos ostat sen kertakäyttö DVD:n niin sehän on periaatteessa silloin sinun? Eli voit periaatteessa tehdä sille mitä vaan. Vaikka sitten lakata se jollain aineella. Ei ainakaan mun tietääkseni laissa ole mitään pykälää siitä että jonkun tuotteen pitäisi hajota tietyn ajan jälkeen :)

1921.5.2003 21:46

idea on kuin hiomaton timantti ;) Tulisi vain keksiä aine, joka suojaisi hapelta, mutta ei muuten tuhoaisi levyä.. =)

2022.5.2003 16:04

Suojaavan kalvon täytyisi olla äärettömän ohut. Mitenkähän toimisi samantyyppinen kalvo, jota käytetään kameroiden ja kiikareiden objektiiveissa. Tosin se taitaa vaatia tyhjiön, jossa se höyrystetään. Siitä vaan kemistit kehittelemään.

2123.5.2003 5:46

Joo, ei ole aluminointi ihan yksinkertaista hommaa. Parempi hankkia kirjoittava DVD-asema ja tekaista kopio;)

2213.6.2003 17:23

kokeikaapa laittaa lakkaa dvd-levyyn. toimii varmaan HIJAANOSTI!!!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä (26.9.2017 10:14)
Apple on lisännyt Safari-selaimeensa uusia tietoturvaominaisuuksia, jotka suojaavat käyttäjiä mainostajien tiedonkeruulta. Samaan aikaan Apple on itse alkanut kerätä tietoa käyttäjien selaamisesta. ....
WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan (26.9.2017 09:56)
Kiina on estänyt WhatsApp-pikaviestimen toiminnan maassa, kertoo The New York Times. Estotoimenpiteiden arvellaan liittyvän tavalla tai toisella kuukauden päästä järjestettäviin Kiinan kommunistisen ....
Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville (25.9.2017 15:02)
Intel on vihdoin esitellyt työpöytäkäyttöön tarkoitetut kahdeksannen sukupolven Core-suorittimet. Piirijätti esitteli ensimmäiset 8. sukupolven piirit jo elokuun lopulla, mutta tuolloin oli ....
WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle (25.9.2017 14:34)
Kiinalaisen teknologiayhtiö Tencentin omistama WeChat-viestipalvelu paljastaa yksityiskeskusteluissa käydyt viestit Kiinan hallinnolle. Asia tuli ilmi palvelun päivitetyistä yksityisyydensuojakäytännöistä ....
Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä (25.9.2017 14:15)
Netflix laajensi HDR-tuettujen laitteiden listaa vähän aika sitten Samsungin elokuussa esittelemällä Galaxy Note8 -älypuhelimella. Suoratoistopalvelu on joutunut päivittämään tuettujen laitteiden ....

Uutisarkisto