*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Oikaisu FinSubs -uutiseen

Kirjoittaja Jari Ketola @ 10.2.2003 20:56 Kommentteja (8)

Toisin kuin aikaisemmin uutisoimme, suomenkielisiä tekstityksiä tarjonneeseen FinSubs-sivustoon otettiin yhteyttä Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton (SKTL) tv-, video- ja elokuvakääntäjien jaoston toimesta, koska sivustolla oli DVD-elokuvista kopioituja, valmiita käännöstekstityksiä. Harrastajien itse tekemiin käännöksiin ei puututtu heidän taholtaan missään vaiheessa.
FinSubsin ylläpito kuitenkin selvitti asiaa tarkemmin Tekijänoikeusneuvoston kanssa, jolloin kävi ilmi, että myös suomentaminen englanninkielisetä tekstistä tai kuvanauhalta rikkoo tekijänoikeuksia. Tämä johti päätökseen kaiken tekstitysmateriaalin poistamisesta sivuilta. Muutoin sivusto jatkaa edelleen toimintaansa.

Lähde:
Sektori.com
FinSubs

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

111.2.2003 10:39
naapuri
Inactive

No höh. On tuoki nyt sitte... Eli periaatteessa, jos joku kääntää tämän mun tekstin englanniksi, niin se on rikos?

211.2.2003 14:32

Tekijänoikeus suojaa teoksia. Teos ei ole vielä ihan muutaman rivin kirjoitelma. Muuten olet oikeassa. Esim. jonkin laajemman guiden kirjoitattuasi, joudut varmaan erikseen antaman luvan sen käyttöön tai kääntämiseen.

313.2.2003 6:49
Miguel82
Inactive

On se niin erillaista , kun ei saa suomennoksia julkaista netissä . Voi PRKL....

420.2.2003 3:35
Kiyen
Inactive

On toi kyl vähän pilkun viilaamista, jos esim: ei saa edes englannin kielisistä teksteistä suomentaa, kun ei kaikkea voi kuiteskaan kääntää suoraan suomeksi. No mut laki on laki minkäs sille mahtaa...

520.2.2003 4:06

Mitäs jos sen tekstin kääntäis vaikka jollain turun murteella niin eihän silloin kaikki edes ymmärrä mitä siinä lukee. ;)

620.2.2003 4:55
Kiyen
Inactive

Niin tai Savon murteella.Kyl se silti ottaa päähän, kun ei meinaa enää mistään löytyä kunnon tekstityksiä. Ei kai tässä auta muuta kun rueta itse kääntämään tekstityksiä :(

720.5.2007 11:40

Tämä koko ns. piraatti jahti on ainakin minussa ja parissa muussakin saanut sen ainakin aikaiseksi ettemme enää missään tapauksessa osta kaupasta enää yhtään mitään minkä netistä saa. Kun katselen hyllyä takanani se notkuu ostettuja elokuvia sekä pelejä. Ahneella on paskanen loppu niin ainakin toivon. Äänestän lompakolla.

823.11.2007 12:16




Alkaa menee jo hermot kyl tähä touhuun....Ketä kiinnostaa mitä tämmönenki toiminta rikkoo?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto