*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Eduskunta hylkäsi tekijänoikeuslakiehdotuksen

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 31.1.2003 22:32 Kommentteja (16)

Eduskunta hylkäsi tänään ehdotuksen uudeksi tekijänoikeuslainsäädännöksi, joka olisi tuonut käytännössä EUCD:n voimaan Suomessakin. Eduskunta hylkäsi paketin -- nyt istuva eduskunta ei tule enää seuraavaa ehdotusta uudeksi tekijänoikeuslainsäädännöksi kuulemaan.
EUCD:n oli tarkoitus tulla voimaan kaikissa EU-jäsenmaissa 22.12.2002, mutta ainoastaan Tanska ja Kreikka ovat sen toistaiseksi sovittaneet omaan lainsäädäntöönsä, kaikissa muissa EU-maissa ollaan asian suhteen enemmän tai vähemmän jäljessä.

Eduskunta ja perustuslakivaliokunta arvostelivat rankasti Opetusministeriön laatiman lakiehdotuksen leväperäisyyttä, varsinkin kun lainsäädännön pohjalta voidaan langettaa jopa kahden vuoden ehdoton vankeusrangaistus. Leväperäisyys tällaisen lain suhteen voi johtaa tietämättömien, tavallisten kuluttajien tuomitsemiseen teoista joita he eivät itsekään tienneet laittomiksi. Lisäksi koko ajan kiihtyvä tekninen kehitys vaatii hyvin tarkkaa rajausta siihen, miten esim. lain vaatimat "tehokkaat kopiointisuojaukset" määritellään. Jos kopiointisuojauksen purkaa 2v päästä perus koti-PC:llä tunnissa, puhutaanko "tehokkaasta kopiointisuojasta" vai vitsistä? Tilannehan on esim. DVD-levyjen CSS-salauksen suhteen se, että nykyinen kotitietokone avaa ns. brute force -menetelmällä CSS-salauksen alle minuutissa.

Nyt tietysti on vaarana se, että seuraava lakiehdotus aiheesta tulisi olemaan jyrkempi ja rajoittamaan enemmän kuluttajien oikeuksia kuin nyt hylätty ehdotus, mutta tämä ei tunnu uskottavalta, sillä eduskunnan sisälläkin tuntuu olevan vastarintaa kansainvälisten tekijänoikeuksien omistajien vallan kasvattamiselle. Lisäksi Suomen vientiteollisuuden tukiranka Nokia on julkisesti asettunut vastustamaan tiukempaa sisällön käytön rajoittamista, jota levy-yhtiöt ja elokuvastudiot ajavat.

Lisää aiheesta: EFFi

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

11.2.2003 9:05

Aploodeja hyvän päätöksen vuoksi!!

21.2.2003 9:07
Yarblek
Inactive

Kerrassaan loistava päätös hallitukselta.

31.2.2003 11:22

kiitokset hallitukselle, kerrankin =)

41.2.2003 11:27

Korjaus: Kiitokset eduskunnalle kun pompauttivat hallituksen ehdotuksen. Koko konsepti siitä, että Opetusministeriön tädit ovat ne, jotka jyräävät tekijänoikeuslainsäädännön sisään on silti edelleen kieroutunut, kun esim. Kauppa- ja teollisuusministeriön intressit aiheeseen ovat varmaan hieman suuremmat kuin OPM:n, valvomassa mm. suomalaisten yritysten (kuten Nokian) etuja EUCD:n antamissa puitteissa.


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

51.2.2003 13:53

Saattaahan tuosta olla vielä paskaa tulossa niskaan, mutta mielestäni jo se, että OPM:n ehdotusta on kritisoitu - aiheesta - on kiitoksen arvoinen asia.

62.2.2003 6:16
dohtori
Inactive

täh, töh??? Mitä ne teki???

72.2.2003 6:22
x86
Inactive

Jihuu!

82.2.2003 11:07

Mahtava uutinen! Kiitos kaikille järkeville kansanedustajille!

93.2.2003 7:06

Joo ei hyvin mee nykyisellä hallituksella erityisesti SDP:llä. Muistakaahan sitten äänestää, niiitä jotka olivat eduskunnassa eivätkä olleet hallituksessa. Ei kai siellä ollut se Raski totakin lakia ehottelemassa?

103.2.2003 8:43

Mitenkään eduskuntaa ei edelleenkään kannata kehua. Vaalit on tulossa, ja istuvat haluavat varmistaa paikkansa jatkossakin, eli äänestäjiä ei hermostuteta moisilla päätöksillä. Tuleva eduskunta käsittelee lain kymmenen ensimmäisen lakiehdotuksen joukossa, ja tullee korjatun lakiesityksen vielä hyväksymään. Kuluttajien on jatkossakin tarpeen pitää korvat auki.

113.2.2003 16:03

Joo, hyvä kun noin älytön idea kaatui! Mutta mutta, montako muuta leväperäistä lakia on eduskunta ajattelemattomuuttaan säätänyt?

123.2.2003 17:26

Ei, ei. Ei se laki kaatunut, se lähti vain tarkennettavaksi. EUCD on kaikkien EU-maiden _pakko_ sisällyttää lainsäädäntöönsä.


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

133.2.2003 20:31

Syksikoo herrat lakiesa kanssa suoho, kohta täällä ei saa tehä mitää jos ei o joku kapitaali pelle . grrrrrr!

144.2.2003 8:25

anto ensimmäisen aiheen äänestää eduskuntavaaleissa. Onko ehdokkaana ketään kunnon warettajaa?

154.2.2003 8:29

Jonkinlaista äänestyspäätöstä voi kai tehdä tuonkin pohjalta: http://www.sano-ei-kasettimaksulle.com/


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

164.2.2003 15:06

Olen sitä mieltä että EU:n säädökset ja "pakkolait" ovat aivan typeriä. Tämä on hyvä esimerkki. Eikä sellaista suojausmenetelmää ole tehty (eikä tehdä) että sitä ei voisi murtaa...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin (23.8.2017 14:54)
Microsoft esitteli Hot Chips -symposiumissa tekoälylaskentaan suunnitellun laskentakortin. Project Brainwave -nimellä tunnetun kehityshankkeen tavoitteena on luoda piiri, jonka avulla voidaan ....
Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa (23.8.2017 10:31)
Huippusuosittu AccuWeather-sääsovellus on jäänyt kiinni käyttäjän sijainnin paikannuksen mahdollistavan datan keräämisestä, vaikka sovellusta on erikseen kielletty pääsemästä paikkatietoon käsiksi. ....
2 kommenttia
Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla (23.8.2017 09:00)
Kopteriyhtiö DJI on julkaisee uudelle Spark-minikopterilleen pakollisen ohjelmistopäivityksen, jolla pyritään korjaamaan laitteen virranhallinnassa havaitut virheet. DJI:n mukaan se julkaisee ....
Apple kehittää itsestään ajavaa bussia – Omat työntekijät pääsevät matkustamaan sillä Apple kehittää itsestään ajavaa bussia – Omat työntekijät pääsevät matkustamaan sillä (23.8.2017 08:32)
Apple ei tavoittele ainakaan tällä hetkellä oman itsestään ajavan auton kehittämistä, kertoo The New York Times. Sen sijaan yhtiö keskittyy autojen autonomisen liikkumisen mahdollistavan järjestelmän ....
Netflixin katselu väheni yllättäen 10 prosentilla – Tässä syy Netflixin katselu väheni yllättäen 10 prosentilla – Tässä syy (22.8.2017 11:43)
Luonnonilmiöillä voi olla yllättävän isoja seurauksia verkkopalveluiden toimintaan. Ne voivat häiritä niitä tai jossain tapauksissa jopa lisätä palveluiden käyttöä. Netflixin kohdalla Yhdysvalloissa ....
5 kommenttia

Uutisarkisto