*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

KKO: Taksit joutuvat maksamaan teostomaksuja

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 3.12.2002 10:06 Kommentteja (12)

Korkein oikeus on päättänyt, että takseissa soitettava musiikki esim. radion kautta, on tekijänoikeuskorvauksien alaista musiikin käyttöä ja tuomitsi taksinkuljettajan maksamaan €22 tekijänoikeuskorvauksina Teostolle vuoden 1997 aikana soitetusta musiikista.
Korkein oikeus laski kuitenkin Teoston vaatimaa €40 korvaussummaa 40%, koska se katsoi päätöksessään, että musiikinkuuntelumahdollisuus ei ole ollut sopimussuhteen syntymisen kannalta merkityksellinen (eli toisinsanoen asiakas ei ole päättänyt käyttää taksia sen vuoksi, että siellä voi kuunnella musiikkia).

Lähde: Digitoday

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

13.12.2002 18:30

No ei näy loppua Teoston ahneudelle... Eivätkös radioasemat jo maksa teostomaksut soittamastaan musiikista? Tämäkään ei siis riitä vaan täytyy saada vielä toiseen kertaan maksu samasta asiasta. Miksiköhän se piratismi nykyään rehottaa? Ei ainakaan kenelläkään luulisi olevan mitään teostoa tms. vastaan...

24.12.2002 0:27
ricardo
Inactive

Seuraavaksi Teoston rosvoporukka ilmeisesti alkaa rahastamaan julkisella paikalla hyräillyistä/vihelletyistä biiseistä.

34.12.2002 4:59
yomannain
Inactive

Jees, ja aiai jos sattuu kännykässä soimaan väärä soittoääni väärällä paikalla...

44.12.2002 8:30
el_p
Inactive

En ees muista koska olisin ollut taksissa niin että radio olisi ollut päällä. Enkä välttämättä sillon mitään ees halua kuulla. Kai toi pitää maksaa vaikka ei omistais radioo?

54.12.2002 10:02
ReeL12
Inactive

Jos ne pistäis takapenkkiläisille oman radion. Silloin olis asiakas soittanut musiikkia. Pistetään se maksamaan seuraavaksi...

64.12.2002 18:39
MaOL
Inactive

Jokin aika sitten 'oikeus' päätti, että takseihin ei voida asentaa turvakameroita. Perusteluissaan oikeus katsoi, että kyseessä on _yksityinen_ tila, jolloin turvakamera loukkaisi matkustajan yksityisyyttä.

74.12.2002 18:41
MaOL
Inactive

Ja kummallista siis edellinen, koska tämän taksi/teosto päätöksen perusteluissa KKO siis katsoi, että taksi on _julkinen_ tila. Että kumpi se nyt sitten on?

811.12.2002 11:24
Jarpo
Inactive

KKO:n tyypit taitaa olla ******. EDIT: by Jake

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.12.2002 @ 11:44

911.12.2002 11:41

Jarpo.. Otapa vähän "iisimmin" niin ei tule banneja..

1026.12.2002 13:16
jyrki
Inactive

Hyvä kun taksitkin joutuu maksaan niin kuin muutkin esim parturit ei kai kukaan täläisiä palveluita käytä musikin takia. Teosto maksu pois kaikilta radioyhtiöt maksaa jo ihan tarpeeksi.

119.1.2003 7:22

Ihan oikein, niillähän on muutenkin rahamiesten otteet!!! Kuvittelevat jopa ajavansa muita paremmin!

129.1.2003 8:23

Perusteluhan on se, että taksit käyttävät radiomusiikkia oman bisneksensä edistämiseen. Teostomaksua ei tarvitse maksaa, jos ei radiota soita asiakkaan kuullen. Onhan se tavallaan ihan looginenkin perustelu.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto