*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

JPEG patentoitu?!

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 18.7.2002 20:30 Kommentteja (8)

IT-maailmaa ravisuttelee aiemmin täysin tuntematon yritys nimeltään Forgent Networks, joka väittää omistavansa patentit JPEG-teknologiaan ja vaatii kaikilta JPEG-tekniikkaa käyttäviltä ohjelmistotaloilta lisenssimaksuja.
JPEG on tunnetusti maailman yleisin kuvaformaatti, käytännössä kaikki verkossa liikkuva kuvamateriaali on JPEG-pakattua, lukuunottamatta yksinkertaisia ja pienempia kuvia, joissa käytetään yleisesti GIF-formaattia. Yleisesti JPEGiä on pidetty täysin patenttivapaana, joten Forgent Networksin ilmoitus on otettu vastaan hyvin järkyttynein tunnelmin. Lisää tietoa aiheesta löytyy täältä.

Lähde: Slashdot

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

118.7.2002 21:18

Huhhuh...

219.7.2002 1:18

Eh...

319.7.2002 4:14

onkohan tossa väitteessä mitään pohjaa ?? kumma ku tulee vaatimaan rahoja vuosia sen jälkeen ku jpeg on ilmestyny.

419.7.2002 5:30

Tämä on taas näitä sarjassamme mitä voikaan tapahtua. Patentoihan jossain Austraaliassa joku kaveri pyöränkin viime vuonna. Ja Microsoft väitti / väittää omistavansa oikeudet 3D-piireihin + OpenGL:ään. Että tämmöistä. Ja sikseen tuo yhtiö joutuisi hakemaan patentit erikseen joka maalle missä JPEG:tä käytettäisiin. Patenttihan koskee vain sitä maata missä sitä haetaan. Että USA rämpikööt ojassansa oikeusjärjestelmänsä kanssa. Voitte olla varmoja että tämä unohdetaan kuukaudessa. Piste.

519.7.2002 8:20

Quote:
Ja sikseen tuo yhtiö joutuisi hakemaan patentit erikseen joka maalle missä JPEG:tä käytettäisiin. Patenttihan koskee vain sitä maata missä sitä haetaan. Että USA rämpikööt ojassansa oikeusjärjestelmänsä kanssa.
Muuten kyllä, mutta siis lisensointihan on tarkoitettu softavalmistajille. Eli jokainen softavalmistaja, jonka tuotteita myydään/jaellaan Yhdysvalloissa, joutuu aikalailla pakosta noudattamaan ko. maan patenttisäännöksiä siltä osin.

619.7.2002 14:20

Njaa... empä taida uskoa, kun ei tuosta ole kunnon todisteitakaan... Unohdetaan kuukaudessa ja eikä asiasta kuulla sen jälkeen halaistua sanaakaan.

719.7.2002 19:13

Todisteista en tiedä, mutta www.sektori.com :in uutisen mukaan Sony olisi maksanut rojalteja 15 miljoonaa euroa. Vaikka onkin iso firma, niin ei varmaan lahjoita tuollaista summaa huvikseen.

820.7.2002 22:44

mä aattelin patentoida JA sanan et käyttäkää sitä viel ilmaseksi kun voitte, kohta oon rikas mies

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto