User Käyttäjä Salasana  
   
lauantai 30.8.2008 / 18:22
Hae:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > uutiset > helsinkiläiselle 14000 euron lasku tekijänoikeusrikkomuksista
Näytä aiheet
Uutiset
Uutiset

Helsinkiläiselle 14000 euron lasku tekijänoikeusrikkomuksista

Ilkka "Ankle" Ketola @ 3.10.2005 18:16

Helsinkiläiselle 14000 euron lasku tekijänoikeusrikkomuksistaTämä on jo hieman vanha uutinen, mutta melkoisen merkittävä Suomessa -- Helsingin käräjäoikeus tuomitsi viime perjantaina helsinkiläismiehen tekijänoikeusrikoksesta. Asiasta kertoi Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus (TTVK), jonka mukaan mies oli kaupannut PlayStation-pelien kopioita jo vuosia ympäri maata.

ITviikon mukaan mies myi pelejä Palsta-ilmoituslehden välityksellä ja jäi kiinni TTVK:n valvonnan seurauksena. Tutkinnassa selvisi, että mies oli myynyt pelejä jo kolme vuotta, alkaen vuodesta 1999.

Mies ehti myydä pelejä noin 450 kappaletta. Sopivaksi myyntihinnaksi hän oli katsonut noin kolmanneksen pelien laillisten versioiden vastaavasta.

Kuten arvata saattaa, ei oikeustuomioistuin suhtautunut kovin suopeasti ansaintatarkoituksessa tehtyyn tekijänoikeussuojan alaisen materiaalin kopiointiin -- kun mies vielä ilmeisesti myönsi (!) myyneensä pelejä siksi, että sillä ansaitsisi rahaa.

Myynnin suuren määrän ja ansiotarkoituksen vuoksi rikosnimikkeeksi tulikin tekijänoikeusrikos. Rangaistukseksi oikeus tuomitsi sata päiväsakkoa, joten kyseisen rikoksen maksimirangaistuksesta (kaksi vuotta vankeutta) jäätiin vielä selkeästi.

Mies joutuu sakkojen lisäksi korvaamaan loukattujen oikeudenhaltijoiden hyvitys- ja korvausvaatimukset, jotka perustuvat laillisten tuotteiden hintoihin. Tähän kun vielä ynnäiltiin erinäisiä selvityskuluja sekä oikeudenkäyntikulut, jäi miehen maksettavaksi lopulta 14 000 euroa. Mies menetti myös pelien kopioimiseen käyttämänsä koneen.

Lähde:
ITviikko


 

 
Aiheeseen liittyvät uutiset:

  • P2P-verkossa musiikkia jakanut suomalainen sai suuret sakot (5 maaliskuuta 2006)
  • Yli 2000 P2P-käyttäjää levy-yhtiöiden kynsiin; Suomesta 30 (15 marraskuuta 2005)
  • Piraattipelejä Huuto.netissä kaupanneelle sakot (17 lokakuuta 2005)
  • Suomalaiselle sakkoja elokuva- ja musiikkitiedostojen jakelusta (20 syyskuuta 2005)
  • Briteissä ensimmäinen tuomio Xboxin modaajalle (5 heinäkuuta 2005)
  • Warez-ryhmiä ratsattiin 11 maassa (1 heinäkuuta 2005)
  • « Edellinen otsikko
    Paramount tukemaan molempia DVD:n seuraajia
    Seuraava otsikko »
    Musiikkiteollisuuden iTunes-kritiikki jatkuu
     Kommentoi!
    Keskustele uutisesta!   Vain 25 uusinta kommenttia on näkyvissä, lue loput kommentit täältä
    nrautava (Inactive) 4.10.2005 6:47 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Quote:
    Quote:
    Hyvä vaan, että piraattikopioita myyvät saadaan kiinni.
    Ja onhan tuo sakko oikeutettu, kun tienattiin toisten tekemällä työllä.
    Tällaiset tapaukset ovat ihan selkeitä ja oikeutettuja tuomioita kun kyseessä on räikeä bisneksen tavoittelu.
    Eli linnaan nämä välikädet niin saatais kunnon sanoma menemään muille.

    Letukka (Member) 4.10.2005 7:14 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Aivan oikein PIRAATILLE. Näitä tapauksia saakin tuomita.
    jormis70 (Junior Member) 4.10.2005 7:38 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kommentointi omaan aikaisempaan viestiini. Eli jos tämä kaveri on todellakin netonnut rikollisella toiminnallaan, noinkin paljon mitä täällä on arvailtu n.6000-7000€. Niin toi 14000€ mätky kuullostaa aivan kohtuulliselta.

    Kaveri on kyllä tehnyt aika hyvät rahat, mutta tuskin on säästöön pistänyt... nyt niille olis käyttöä :)
    yuni (Member) 4.10.2005 8:36 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Olen letukan kanssa samaa mieltä... Tuollaista ei tueta, ja siitä sopii rangaistakkin.
    dafge (Member) 4.10.2005 8:59 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Jos poliisin tietoon on saatu 450kpl, niin todellisuudessa tuo luku saattaa vastata vaikka tuhatta. Kaverihan on voinut vaikka tienata tuossa. Silti ihan oikein että annetaan kunnon sakko, kunhan ei mennä liiallisuuksiin.
    handeran (Member) 4.10.2005 10:18 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    ... Kun oikein tarkkaan ajatellaan niin sehän oli sille piraatti pa***aiselle,sille warettajan mu***lle.. ihan oikein.
    McGeek (Junior Member) 4.10.2005 12:11 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Korvaus summa on joka tapauksessa järjetön miettikää nyt pitemmältä kannalta koko prosessia.
    AnthraXfi (Junior Member) 4.10.2005 12:40 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    mun mielest se summa olis saanu olla 140 000 et olis ainakin kirpassu kunnolla
    Letukka (Member) 4.10.2005 12:56 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Korvaussumma on täysin oikein. Suurin osa tuostakin voi olla vain oikeudenkäyntikuluja.
    kauppimi (Inactive) 4.10.2005 15:37 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ja jos kaveri ei maksa niin kakkua tulee
    Osku87 (AfterDawn Addict) 4.10.2005 18:36 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tuo 14 000 euroa oli juuri hyvä summa, koska siinä tulee maksetuksi takaisin koko summa ja korot päälle, jos ahonen88 oli laskelmissaan oikeassa. Eihän rikoksesta saa jäädä oitolla sakkojen ja korvausten maksamisen jälkeen! Oikea tuomio.

    Eri asia on, jos helsinkiläinen 20-vuotias nuorimies olisi tuomittu warettamisesta ilman ansiotarkoitusta sakkoon ja 14 000 korvauksiin. Se olisi ollut väärin, koska kyllä noissa korvauksissakin pitää olla joku kohtuullisuustekijä.
    Gravehill (Junior Member) 4.10.2005 20:26 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    wildass (Member) 18.10.2005 13:13 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Quote:
    Tuo 14 000 euroa oli juuri hyvä summa, koska siinä tulee maksetuksi takaisin koko summa ja korot päälle, jos ahonen88 oli laskelmissaan oikeassa. Eihän rikoksesta saa jäädä oitolla sakkojen ja korvausten maksamisen jälkeen! Oikea tuomio.

    Eri asia on, jos helsinkiläinen 20-vuotias nuorimies olisi tuomittu warettamisesta ilman ansiotarkoitusta sakkoon ja 14 000 korvauksiin. Se olisi ollut väärin, koska kyllä noissa korvauksissakin pitää olla joku kohtuullisuustekijä.
    Hohhoijaa. Kyllä on korvaussummat kohdallaan, kun kolmesta murhasta elinkautisen tuomion saanut isä määrätään maksamaan vaimonsa vanhemmille ja lastensa isovanhemmille 5000 euroa korvauksia lapsensa ja lapsenlastensa menetyksestä. On suomen valtaapitävillä suhteellisuudentaju kohdallaan...
    Osku87 (AfterDawn Addict) 18.10.2005 13:39 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Eri asia on voiko muita kuin taloudellisia menetyksiä korvata rahalla?
    wildass (Member) 18.10.2005 14:01 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tarkotatko, että jos ko. tapauksessa korvaussumma olisi ollut esim. 14 000 euroa nyt maksetun 5000 euron sijaan, se olisi merkityksetöntä? Tai että eihän millään rahalla pysty menetystä korvaamaan? Eikös se ole myös niin, ettei korvausvaatimusella tässä piraattitapauksessakaan saada tehtyä rikosta tekemättömäksi?
    Mikään summa esim. tässä henkirikos-tapauksessa ei ole riittävä eikä tuo menetettyjä henkiä takaisin, jos nyt ymmärtäisit mitä tarkoitin. Eli sitä, miten päättäjät suhteellistavat eri korvaukset eri rikoksen aloihin. Ja on sunkin pakko myöntää, että perseellään nämä suhteet ovat.
    jokke70 (Member) 18.10.2005 14:06 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Eihän tosiaan mikään summa korvaa ihmis henkeä. Tommonen 5000€ korvaus on kyllä naurettavaa! korvauksien suhteet ovat todella perseestä!

    aapelus (Newbie) 18.10.2005 15:08 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Miksei noi eduskunnan ihmiset ole töissä kun äänestetään
    Osku87 (AfterDawn Addict) 19.10.2005 11:25 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tässä pirattitapauksessa korvauksilla saadaan laittoman myyjän saamat tulot korkojen kera hyvitettyä oikeuksien omistajalle. Tämä kaverihan sai oikeudeltakin vain sakot eikä vankilaa kuten murhaaja saa.

    Murhasta tuomitaan syyllinen vapaudenmenetykseen vankilaan pitkäksi ajaksi. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin jumalattomat korvaukset maksettaviksi ja sakkoa päälle. Rahallahan ei ihmishenkeä korvata. Lisäksi on järjetöntä määrätä jotain 50 000 euron korvausvaatimusta jätkälle, joka istuu vankilassa seuraavat 20 vuotta ilman tuloja. Niitä ei maksa kuin tulevat jälkeläiset 100 vuoden kuluttua tai valtio.

    Mitä tekee rahalla, jos tytär tai sisko on juuri kuollut? Ei se suruun auta kuin joillekin kieroutuneille ihmisille...
    wildass (Member) 19.10.2005 12:47 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ei h*lvetti!?!? Toi sun nimimerkissä oleva luku on varmaan sun syntymävuotes, ja sen kyllä huomaa! Et edelleen ymmärtänyt mitä kirjotin selvällä suomenkielellä???
    Yritetääs nyt ihan tavuviivojen kanssa:

    MI-TEN PÄÄT-TÄ-JÄT SUH-TEEL-LIS-TA-VAT E-RI KOR-VAUK-SET E-RI RI-KOK-SEN A-LOI-HIN.

    Mikään raha ei tuo henkeä takaisin, mikään raha ei tee tehtyä rikosta tekemättömäksi. Kummassakaan tapauksessa.
    Mutta korvauksia määrätään maksettavaksi vahingosta kummallekin.
    Warettaja -tai piratismin harjoittaja joutui tässä ko. maksamaan vahingosta kärsiville 14 000 euroa, koska näin ovat musiikkimogulit laskeneet vahingon -JA SUUREN SELLAISEN- arvoksi, murhaaja vahingosta kärsiville 5000 euroa.
    Perusteleppas nyt juniori kuinka näet asian, mikään ei mielestäsi ole vialla????
    wildass (Member) 19.10.2005 12:49 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ja tuosta sun 20 vuodesta. Suomessa elinkautinen on keskimäärin 14,2 vuotta, ei 20v.
    Osku87 (AfterDawn Addict) 19.10.2005 13:30 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ymmärrän kyllä pointtisi.

    Otetaanpa tähän alkuun ensin lukuja:
    450 peliä á 60 euroa. Kolmasosa hinnasta: 20 euroa.
    yht. 450*20=9000 euroa. Korvausten on pakko olla suuremmat, koska jos ne olisivat pienemmät rikoksellahan pystyisi hyötymään. Vai pitäisikö mielestäsi vielä tuomionkin jälkeen jäädä rikoksella ansaittuja rahoja käteen? Tässä tapauksessa raha tuo rikoksen melkein tekemättömäksi, koska alunperinkin kyseessä ovat tavarat, ei ihmishenget.

    Jos sitten murhaajalle pitäisi antaa enemmän korvauksia maksettavaksi. Hyvä summa olisi varmaankin se 50 000 euroa. Koitappa nyt sitten vanhempana ja järkevämpänä miettiä tätä:
    Murhaaja tuomitaan 33 vuotiaana. Elinkautinen 14,2 vuotta. Vankilassa ei ole tuloja, joilla voisi korvauksia maksella. Hän pääsee vankilasta 47-vuotiaana. Ei työtä, asunnon on valtio ehkä järjestänyt. Kaikki Kelalta saatavat tulot menevät varmasti elämiseen. Saa työpaikan 3 vuoden päästä (hyvin optimistinen arvio). Tekee töitä 20 000 euron vuosipalkalla. Siitä jää käteen ylimääräistä noin 5000 euroa vuosi, joka menee korvauksiin. Ensimmäiset korvaukset saadaan siis reilun 15 vuoden kuluttua murhasta. Ja siitä pikkuhiljaa 10 vuoden kuluessa loput eli viimeiset rahat tulevat 25 vuoden kuluttua murhasta. Hyödyttääkö enää mitään? Jos murhaaja ei saa korvauksia maksettua, voidaanko rehellistä jälkipolvea rangaista teosta?
    Murhaaja riistää uhrilta elämän siis samalla vapauden päättää omasta elämästään, tuomittakoon siis hänet myös vapauden menetykseen. Siitä voidaan sitten taas keskustella, että onko 14,2 vuotta tarpeeksi.

    Edit: Typo

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 19.10.2005 13:33

    wildass (Member) 19.10.2005 14:34 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Joo, ihan perseestähän toi olis jos se noin menis. MUTTA kun ei mene. Jos murhaaja määrätään maksamaan 50 000 euroa korvauksia, tämä summa maksetaan kokonaisuudessaan valtion kassasta ja HETI. Rahoja ei myöskään peritä jälkikasvulta takaisin, jos rikollinen sattuisi kuolemaan. Ja 14 vuodessa ehtii tehdä vähintään 50 000 euron edestä rekisterikilpiä, mitä vangit yleensä joutuvat tekemään.
    Mitäs nyt sanot.
    Että ihan sama, ei niille omaisensa menettäneille se raha kuitenkaan mitään merkitse, jätetään ilman. eihän raha mitään eikä ketään auta (Ei mitään hyötyä uuden elämän aloittamiseen jossain muualla/erilaiset terapiat/hautaus ym kulut/ym ym). Mutta musiikkiteollisuus on niin köyhää, että yksittäisiä ihmisiä pitää rangaista kymmenien, ellei jopa satojentuhensien eurojen korvauksilla, koska teko aiheuttaa niin valtavaa negaatiota yhtiölle ja sen tulokselle? Sehän on meidän muiden käyttäjien palkkapussista pois.
    "Se joka meistä ei syntiä tehnyt ole, heittäköön ensimmäisen kiven"

    R.I.P.
    Osku87 (AfterDawn Addict) 19.10.2005 14:53 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Henkirikosten määrä on Suomessa noin 160 vuodessa.
    Siis valtio maksaisi vuodessa noin 50 000*160=8 000 000=8 miljoonaa euroa korvauksia uhreille. Vankienhan ei ole pakko tehdä mitään työtä, jos eivät halua. Tekemättömyydellään he tosin menettävät etuoikeuksia. Joten valtio ei saa välttämättä rahojaan takaisin.

    Mietippä itse olisitko valmis maksamaan vielä lisää veroja tämän takia. Hyvä asia sinänsä, mutta moni kieltäytyisi juuri siinä vaiheessa kun itseltä pyydetän jotain.

    Mikä olisi sitten ollut mielestäsi sopiva korvaus tässä tapauksessa, jos tuo 14 000 euroa on liikaa?
    Olen itsekkin ilman ansaitsemistarkoitusta lataamisen ja jakamisen kovaa rankaisemista vastaan, mutta tämä on eri asia.
    wildass (Member) 19.10.2005 15:26 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ensinnäkin, vain osalla henkirikoksen uhreista joutuneilla on jälkikasvua tai sukulaisia joille korvauksia voidaan maksaa. Mitään "kilohintaa" ei henkirikokselle voida laittaa, kaikki ovat tapauskohtaisia.
    En millään jaksa ymmärtää, ettet tajua pointtiani. Jos tekijänoikeusrikkomuksesta mätkäistään kymmenientuhansien korvausmaksuja, pitää silloin ESIM. henkirikosten uhreille maksaa kymmeniä kertoja suurempia summia. Ymmärsitkö nyt?
    Koska näillä kahdella rikoksella on aivan erilaiset jälkiseuraamukset kaikilla tasoilla. Eli väkivalta- ja henkirikoksissa on paljon vakavammat ja kauaskantoisemmat seuraukset kuin jossain v*tun pelien, leffojen tai musan kopioimisessa ja levittämisessä.
    Ja tohon sun yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus:
    Kaikki törkeästä rikoksesta pitkän tuomion saaneet (mukaanlukien pedofiilit ja raiskarit) laitetaan kovaan ruumiilliseen palkattomaan pakkotyöhön yhteiskunnan hyväksi maksamaan takaisin valtiolle sen uhreille maksamia korvauksia. Näitä töitä ovat esim. teiden rakentaminen ja ylläpito, kaatopaikkojen ongelmajätteiden lajittelu ym. paskahommat mihin valtio työntää miljardeja veroeuroja vuosittain saamatta mitään parannusta aikaiseksi.
    Ja palkataan nämä piratismilla itsensä ELÄTTÄVÄT (eli toiminnallaan rahallista hyötyä saavat) bustaamaan muita piraattituotteita ja niiden valmistajia, todella toimiva systeemi ja käytössä jo jenkeissä ja saksassa.
    Mita mita mita mita sina sanoa.....??
    Osku87 (AfterDawn Addict) 19.10.2005 15:38 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kyllä ymmärrän pointtisi, mutta se ei toimi käytännössä.

    Tuossa pakkotyössä tulee sitten vastaan niin monia ongelmia, että varmasti itsekin järkevänä ihmisenä tajuat sen toimimattomuuden.
    Quote:
    Mitään "kilohintaa" ei henkirikokselle voida laittaa, kaikki ovat tapauskohtaisia.
    Kilohintaa ei voi laittaa, mutta keskihinnan voi määritellä. Niin kaikkea määritellään, vaikka et haluaisikaan.

    Epäilen vähän että sultakin jää osa tästä mun pointista tajuamatta. Henkirikoksella ei hyödytä rahallisesti uhrin kustannuksella toisin kuin tässä tapauksessa. Henkirikoksen uhrien omaisille pitäisi kehittää joku muu krovaussysteemi kuin raha. Tietysti hautajaiskulut yms. pitää korvata, mutta...
    wildass (Member) 19.10.2005 17:50 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Niinpä. Mutta kysehän ei ole nyt saadusta hyödystä, vaan rikoksen suhteettomasta rangaistuksesta.
    Ja esim. pakkotyössä ja sen toteuttamisessa suht' pienellä investoinnilla ei ole mitään sellaista ongelmaa, etteikö sitä pystyisi toteuttamaan ja saada tuottamaan. Onhan näin tehty jo kymmeniä vuosia useissa euroopankin maissa ja lakimuutoksia valmistellaan samaan suuntaan vielä useammassa. Suomella kun vaan on tapana tulla kaikessa jälkijunassa. Mutta ehkä tämäkin tietoyhteiskunta herää joskus ruususen unestaan, ja "näkee valon".
    Ja varmasti ymmärrät, ettei minkäänlaista "keskihintaa" voida kovan luokan rikosseuraamus-maksuille antaa, koska näin ei ole tehty missään muuallakaan tällä planeetalla.
    Ainoita ylilyöntejä, ja massiivisia sellaisia harrastaa yhdysvallat, jonka vanavedessä me nyt ajelehdimme näiden tekijänoikeus-sanktioiden osalta.
    Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että piratismia rahallista hyötyä tavoitteenaan pyörittävät tahot pitää saada kuriin, ja sanktioita kyseisen toimen harjoittajille antaa, mutta suhteuttaa ne muiden rikosten korvausvaatimuksiin ja maksuihin.
    On ymmärrettävää, että levy-yhtiöt laskevat esim. 1000 DVD-elokuvan piraattikopion myynnin taloudellisiksi tappioksi 30 000 euroa, mutta nyt herääkin kysymys:
    Ostaisivatko todellisuudessa nämä 1000 piraattikopiota ostaneet ihmiset sitten alkuperäiset 30e/kpl ellei piraatteja, kopioita ja lainaamisia olisi olemassa? Epäilen.
    Tässä kohtaa astuu suhteellistamispointti:
    Minkä kaavan mukaan lasketaan saaduksi hyödyksi 30 000e plus korot? Ja sakot sekä rangaistus siihen päälle?
    Koska rikos tässäkin tapauksessa lasketaan rahassa, korvauksenkin osalta, niin pitäisi se ottaa huomioon myös esim. väkivaltarikos-tapauksissa.
    Lasketaan menetyksen (rikoksen) laatu, korvaus siitä plus korot, sakot ja tuomio.
    Vaikka koskaan ei ihanneratkaisuun päästäisikään, on maalaisjärjen käyttö sallittua ellei jopa suotavaa päättäjilläkin. On täysin absurdia antaa tuomioita, joissa muutaman sadan tai tuhannen kopioidun levyn korvaussummaksi määritellään kymmeniä tuhansia, kun taas ihmisen terveyteen tai henkeen kohdistuvan rikoksen lasku jää muutamaan sataseen tai hyvässä lykyssä muutamaan tuhanteen.
    Vapaudenmenetys ajaa saman asian muurien ulkopuolellakin, jos jäät pennittömäksi, asunnottomaksi sekä työttömäksi sosiaaliluukun asiakkaaksi lopun ikääsi, on aivan selvää mihin se kierre johtaa. Ja kuka sen lopulta maksaa. Yhteiskunta. Me.
     Kommentoi
     

    Seuraa uutisiamme RSS-virtana

    Lue AfterDawnin uutiset suoraan haluamallasi RSS-lukijalla tai lisää uutisemme Googlen, Yahoon tai MSN:n aloitussivullesi.

    RSS -syöte
    Lisää Googlen aloitussivulle
    Lisää My Yahoo! -palveluun
    Lisää MyMSN -palveluun

    Hae uutisia

    Hae uutisotsikoita uutisarkistostamme vuodesta 1999 lähtien.

    Multimedia: AfterDawn.com | AfterDawnin keskustelualueet
    Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
    Musiikkia: MP3Lizard.com
    Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
    Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit | Blasteroids.com (engl.)
    Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
    International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | Gaming downloads | AfterDawn på svenska
    RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
    Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
    Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
     
      © 1999-2008 AfterDawn Oy