User Käyttäjä Salasana  
   
torstai 24.7.2008 / 21:30
Hae:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > uutiset > videopelien vaikutuksia liioiteltu?
Näytä aiheet
Uutiset
Uutiset

Videopelien vaikutuksia liioiteltu?

Lauri "malagant" Jämsä @ 13.5.2008 21:48

Videopelien vaikutuksia liioiteltu?Grand Theft Auto IV -peli on nostanut jälleen esille keskustelun videopelien väkivaltaisuudesta. Ensimmäisen viikon aikana kyseistä K18-merkinnällä varustettua peliä myytiin huimat kuusi miljoonaa kappaletta.

Usein nuorten tekemien rikosten kohdalla syypääksi vinksahdukseen esitetään videopelejä. Nyt on muuttunut kuitenkin ääni kellossa. Ainakin sen suhteen, uskotaanko videopelien olevan kaiken pahan alku ja juuri.

Uusimmat tutkimukset osoittavat, että videopelien negatiivista vaikutusta on liioiteltu. Juuri ilmestyneen Grand Theft Childhood -nimisen kirjan mukaan yhdysvaltalaisista 7- ja 8-luokkalaisista pojista yhteensä 44 prosenttia on pelannut K18-luokiteltuja pelejä, tytöistä joka viides.

Myös Suomessa luvut vastaavat Yhdysvaltojen tilastoja. Mediapsykologi Tarja Salokosken mukaan Suomessakin lähes puolet 10-12-vuotiaista pojista ovat pelanneet K18-pelejä.

Vaikka luvut ovat suuria, ei välttämättä kuitenkaan ole syytä huolestua. Grand Theft Childhood -teoksen kirjoittajat, Harvardin tutkijat Lawrence Kutner ja Cheryl K. Olson, rauhoittelevat tilannetta.

Heidän johtamassaan, poikkeuksellisen perusteellisessa neljä vuotta kestäneessä tutkimuksessa, haastateltiin yli 1 200 lasta ja yli 500 vanhempaa kahdesta eri Yhdysvaltojen osavaltiosta. He selvittivät mitä lapset pelasivat, miksi, ja miltä se heistä tuntui.

Tutkijoiden viesti tutkimuksen päätyttyä lasten vanhemmille oli: Voitte rentoutua.

Heidän mielestään lapset ovat omaksuneet vanhempiensa arvomaailman hyvin. GTA-sarjan peleissä lapsia kerrotaan huolestuttavan eniten kiroilun määrä. Puheen, toisin kuin väkivallan, kerrotaan olevan suorassa yhteydessä lasten elämään.

Suomalaiset tutkijat ovat samaa mieltä Harvardin kaksikon kanssa. "Suurin osa lapsista toimii täysin harmittomasti pelien kanssa", Tarja Salokoski muistuttaa.

Linkki tähän uutiseen

 

 
Aiheeseen liittyvät uutiset:

  • GTA IV kelpasi kuudelle miljoonalle kuluttajalle ensimmäisen viikon aikana (7 toukokuuta 2008)
  • GTA IV:n odotus palkittiin (29 huhtikuuta 2008)
  • Rockstar Games ja Amazon kauppaavat yhdessä GTA IV -pelin musiikkia (28 maaliskuuta 2008)
  • Grand Theft Auto: San Andreasin tekijät oikeuteen (30 tammikuuta 2006)
  • Grand Theft Auto ei syypää murhiin (12 elokuuta 2005)
  • « Edellinen otsikko
    WiiWare starttasi Yhdysvalloissa, Euroopan julkaisupelit kerrottu
    Seuraava otsikko »
    LimeWire haluaa jakaa mainostulojaan levy-yhtiöille
     Kommentoi!
    Keskustele uutisesta!   Vain 25 uusinta kommenttia on näkyvissä, lue loput kommentit täältä
    375H&H (Member) 13.5.2008 23:29 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Itse olen pelannut tietokonepelejä kolmella eri vuosikymmenellä ja vielä on ole seonnut (täysin). Tietenkin vaikea verrata kun ei tiedä olisinko enemmän vai vähemmän seonnut mikäli en olisi pelannut.

    Michael Mooren ulra yli über popolistisessa Bowling for Columbine dokumentissa pyrittiin huumorin keinoin löytämään nuorten väkivallalle syitä ja eipä siinä teidettu yhtä oikeaa syytä löytää.

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BlasterX:
    Sairas yksilö saa kyllä virikkeitä mistä milloinkin, GTA IV ja eteisluuta olkoon esimerkkeinä :)
    No juuri noinhan se menee, koulusurmaajat yms. veritekojen tekijät voivat saada inspiraationsa netistä, elokuvista, peleistä milloin mistäkin, mutta tällöin kyseessä ovat (arvatenkin) jollain tavalla mielisairaat yksilöt.
    badmf (Junior Member) 13.5.2008 23:38 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Siis loistavaa! nelivuotinen tutkimus kertoo saman, minkä olisin voinut todeta jo ihan maalaisjärjellä..noh, saavatpahan tutkijatkin palkkansa.
    Prutus (Junior Member) 13.5.2008 23:40 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tästähän oli Hesarissa maanantaina C-osassa?
    Oli iso juttu, ja haastatteltu jopa alaikäisiä.
    Asialinjalla kirjoitettu artikkeli, ei mitään propangandaa, kyllä se tästä lähtee.
    jartar (AfterDawn Addict) 13.5.2008 23:52 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Heidän johtamassaan, poikkeuksellisen perusteellisessa neljä vuotta kestäneessä tutkimuksessa, haastateltiin yli 1 200 lasta ja yli 500 vanhempaa kahdesta eri Yhdysvaltojen osavaltiosta. He selvittivät mitä lapset pelasivat, miksi, ja miltä se heistä tuntui.

    Tutkijoiden viesti tutkimuksen päätyttyä lasten vanhemmille oli: Voitte rentoutua.

    Heidän mielestään lapset ovat omaksuneet vanhempiensa arvomaailman hyvin. GTA-sarjan peleissä lapsia kerrotaan huolestuttavan eniten kiroilun määrä. Puheen, toisin kuin väkivallan, kerrotaan olevan suorassa yhteydessä lasten elämään.

    Tämän mukaan kaikista peleistä voisi poistaa saman tien kaikki ikärajat jos kirosanat poistetaan sillä periamerikkalaiseen tyyliin ne ovat kaiken pahan alku ja juuri...

    No näinhän ei tule käymään joka selkeästi kyseenalaistaa tutkimuksen.

    Yleensäkkin tutkimuksien tuloksia on helppo muokata haluamikseen kysymällä oikeita kysymyksiä ja tulkitsemalla asioita tietyllä tavalla.
    Taitava mielipiteen kysyjä kun saa melkein aina sen haluamansa tuloksen.
    Ja jos nyt rahallisesti ajatellaan niin kyllähän tälläinen kohukirja jonka nimi "vahingossa" liitetään muistuttamaan tunnettua väkivalta peliä myy varmasti hyvin. Raha se on joka ratkaisee.
    Lainaus:
    Suomalaiset tutkijat ovat samaa mieltä Harvardin kaksikon kanssa. "Suurin osa lapsista toimii täysin harmittomasti pelien kanssa", Tarja Salokoski muistuttaa.

    Tähän voi heittää sellaisen vastakysymyksen että mistä tunnistetaan varmuudella ne lapset jotka eivät tule toimimaan harmittomasti pelien kanssa.

    Ja yleensäkkin. Tiedänpä monia täysin tasapainoisia aikuisia joille väkivalta pelit tuottavat huonoa oloa ja pahoinvointia vaikka tietävät tasan tarkkaan että kyse ei ole todellisuudesta.
    Jos aikuisille tulee tälläisiä oireita niin miten on mahdollista että ne eivät vaikuttaisi keskenkasvuisiin lapsiin?
    Lainaus:
    voisin lainata erästä tuntematonta henkilö "olen suurimman ajan elämässtäni pelannut super mariota eikö minua silti huvita hyppiä viemäreihin"

    Ikärajoja valvovat tahot ovat tämän huomanneet ja sattuneesta syystä pelissä ei ole K18 leimaa...

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 13.5.2008 20:54

    -fwf- (Newbie) 14.5.2008 2:10 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Lainaus:
    Heidän johtamassaan, poikkeuksellisen perusteellisessa......


    .....Ikärajoja valvovat tahot ovat tämän huomanneet ja sattuneesta syystä pelissä ei ole K18 leimaa...
    Ihan järkevää puhetta, mutta jos asia on näin, mikä minusta on erittäin totuuden läheinen kanta jos ei muuta, niin eikö silloin ikärajojen pitäisi olla vain suosituksia eikä pakollisia? Selvästikkin nämä pahoin vointia saavat ihmiset ovat vähemmistössä, joten eikö olisi järkevää mahdollistaa hupi ja viihde niille ketkä siitä pitävät..

    PS: Luulisi että kovin moni ei jaksa pelata mitään sellaista mikä aiheuttaa ahdistusta ym. oireita..

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 13.5.2008 23:15

    Bleeding (Member) 14.5.2008 7:57 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kyllä lapsetkin erottavat todellisuuden ja virtuaalisellaisen toisistaan. Siksihän juuri peleissä tapetaan, koska se on laitonta, moraalisesti väärin ja uskonnon kieltämää - kuka mistäkin syystä sen jättää tekemättä. Pelit avaavat mahdollisuuksia kokeilla tällaista, mitä ei missään nimessä tekisi oikeasti.

    Ja, kuten BlasterX mainitsi, jos mielenvikaisuutta joissain yksilöissä ilmenee, he varmasti saavat virikkeensä lähes mistä tahansa. Pelit vain tuntuvat olevan se "helpoin" syypää, johon ei oleteta tarvittavan edes minkäänlaisia perusteita... ...valitettavasti.
    mjk (Member) 14.5.2008 8:08 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Niin kyllähän se saattaa vaikutaa jollakintapaa mutta luulen että enemmän taitaa käydä fysiikanpäälle (lue soffalla makaminen).

    Lehdistä kun lukee että teini listi toisen kuten pelissäkin on tehty, niin kyllä silloin jo ko ihmisellä on valmiiksi "liirannut" pääkopassa. Tuskin tavallinen ihminen mukailisi peliä. Mutta ei noita ikäluokituksia ole ihan huvinvuoksi tehty, on paljon pelejä joille k-16 on liian alhainen ja joskus k-18:t voisivat olla k-20..no yhtämieltä ollaan varmaan että 7-v villelle ei sovi GTA. Hyvät vanhemmat seuratkaa niitä luokituksia ihan tosisanne.
    jonzcu (Junior Member) 14.5.2008 8:35 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Elkääs ny, saattaa olla monien kovien pelaajien päkoppien syövereissä hyppimässä se paha super mario tai pahimmassa tapauksessa CS:ssän terroristi. Kukapa tietää, vaikka siellä olisi itse Tommy Vercetti moottorisahan kanssa. :S
    Xaboom (Member) 14.5.2008 9:55 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ite oon saanut vaikutteita ainakin Sex Gamesista =)
    kolmis (Member) 14.5.2008 10:07 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kylläpä itse ainakin pelasin pentuna k18 pelejä eikä nyt suuremmin ole pääkopassa naksahdellut ainakaan niiden takia.

    Mitä nyt tuli teurastettua kylällinen zombeja vitutukseen ja hyvin autto pitämään pään selvänä ja hillitsemään nyrkkien todellista heiluttelua.
    Boppex (Member) 14.5.2008 10:33 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    On tuota täälläkin pelattu k18 ja k16 pelejä aina 10v iästä asti. Pelien vaikutus on aivan ihmisestä itsestään kiinni, GTA sarjakin on jo melkoisen vanha ja aina on ollut sama idea, ryöstä autoja ja tapa ihmisiä. Mitäs sitten? Yksilöt jotka tekevät samaa oikeassa elämässä ovat totaalisia sekopäitä, eikä heidän toimiensa perusteella pidä tuomita kaikkia muita.

    Eihän tuo ole mikään ihme että nykyaikana jonkin asian vaikutuksia liioitellaan. Tässähän sitä aletaan kohta jo katsomaan kun jenkit julistavat sodan kuuta vastaan, eihän sitä koskaan tiedä vaikka se rysähtäisi alas sieltä. Siinähän saattaisi kuolla monia ihmisiä. :)

    Lainaus:
    Lainaus:voisin lainata erästä tuntematonta henkilö "olen suurimman ajan elämässtäni pelannut super mariota eikö minua silti huvita hyppiä viemäreihin"


    Ikärajoja valvovat tahot ovat tämän huomanneet ja sattuneesta syystä pelissä ei ole K18 leimaa...
    Entäs sim pelit, eihän niissäkään ole k18 leimaa? Niissäkinhän ihmisiä voi kiduttaa vaikka kuolemaan asti. Mutta kuinka monta sims pelaajaa tiedetään jotka olisivat tehneet saman oikeassa elämässä? Väittelyä voi jatkaa loputtomiin, mutta lopetan sen kuitenkin omalta osaltani tähän. Jatkoja ja hyviä pelihetkiä vain kaikille pelaajille.
    jartar (AfterDawn Addict) 14.5.2008 12:06 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    On tuota täälläkin pelattu k18 ja k16 pelejä aina 10v iästä asti. Pelien vaikutus on aivan ihmisestä itsestään kiinni, GTA sarjakin on jo melkoisen vanha ja aina on ollut sama idea, ryöstä autoja ja tapa ihmisiä. Mitäs sitten?

    En tiedä minkä ikäinen olet mutta nykypelejä ja vaikka 5 vuotta sitte julkaistuja pelejä on vaikea verrata keskenään koska grafiikka on muuttunut todella paljon realistisemmaksi.
    Itse olen pienenä pelannut pelejä joissa tikku-ukot ampuvat toisiaan.
    Aika vaikeaa sellainen on liittää todellisuuteen.
    Lainaus:
    Kyllä lapsetkin erottavat todellisuuden ja virtuaalisellaisen toisistaan.

    Olen nähnyt useita tapauksia jossa ei erota.

    Mutta sinällään itse aiheesta. Jos pelejä syytetään siitä että nuori ottaa aseen ja ampuu toisen, varastaa auton tai kaupan niin väärillä linjoilla ollaan jos pelien piikkiin tämä yritetään laittaa. Se vika on silloin jossain ihan muualla...
    Pallero20 (Member) 14.5.2008 15:28 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    itse olen pelannut kaikkia 18 pelejä ihan vanhempien luvalla jo 10 vuotiaasta asti ja vieläkin (13) menee kaikki doomit fearit muut tällaset väkivaltaviihteet, mutta silti ei ole tullut hakattua ketään ihan silkasta ilosta. kyllä se on niin että ikärajat ovat vain muodollisuuksia.

    ps. Mitä hittoa tekee raja K-3
    zibi (Member) 14.5.2008 15:30 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Jos yläasteikäinen vielä saa vaikutteita esim. GTA:sta niin ei kyllä sillä ole kaikki inkkarit kanootissa.
    Peppi_ (Member) 14.5.2008 15:42 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Itse pelasin aikoinaan marble madnessia amigalla ja täytyy sanoa, että on nuppi jotakuinkin himmentynyt.
    mjk (Member) 14.5.2008 16:39 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
    itse olen pelannut kaikkia 18 pelejä ihan vanhempien luvalla jo 10 vuotiaasta asti ja vieläkin (13) menee kaikki doomit fearit muut tällaset väkivaltaviihteet, mutta silti ei ole tullut hakattua ketään ihan silkasta ilosta. kyllä se on niin että ikärajat ovat vain muodollisuuksia.

    ps. Mitä hittoa tekee raja K-3
    Nuo ikärajat sanovat pelin sisällön eivät vaikeutta vai onko 3+ sinulle liian vaikea :-p? Eli pelien ikärajat ovat sisältöön riippuvaisia eivät mene kuten ellujen rajat. 3+ = soveltuu kaikille, 7+ on pikkuisen väkivaltaa tai kiroilua, 12-16+ väkivaltaa (yleensä pikkuisen verta, kiroilua yms, 18+ verellinen mässäily, huumesekoilua, kiroilua , varastamista yms...eli juuri ne hauskimmat pelit...no joo, ja rajat eivät sitten viittaa suoranaisesti pelien vaikeusasteeseen.

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 14.5.2008 13:41

    bfr (Member) 14.5.2008 17:17 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Vanhempani eivät tienneet minkä virheen tekivät kun ostivat minulle NESin ja Super Mario Bros 1:n sillon joululahjaksi.

    Nyt ryömin viemäreissä syömässä erilaisia kukkia ja sieniä, potkimassa kilpikonnia ja rikkomassa tiilikasoja pienen lisätienestin toivossa.
    sumppi12 (Junior Member) 14.5.2008 18:40 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Yleensä ku jollakulla vinksahtaa nupissa, kyse on aivan jostain muusta kuin väkivaltapelien pelaamisesta. Kyseen omaiset pelit ovat vaan helppoja syytettäviä medialle ja vanhemmille (vrt. jokela).

    Ei sillä etteikö ikärajoja tulisi huomioida. Itse en kyllä antaisi 10-vuotiaan nassikan pelata 16+ pelejä k18 -peleistä puhumattakaan. Ei niitä ikärajoja niihin huvikseen heitellä. Järjen käyttö niiden noudattamisessa kannattaa

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 14.5.2008 15:42

    jartar (AfterDawn Addict) 14.5.2008 19:18 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
    itse olen pelannut kaikkia 18 pelejä ihan vanhempien luvalla jo 10 vuotiaasta asti ja vieläkin (13) menee kaikki doomit fearit muut tällaset väkivaltaviihteet, mutta silti ei ole tullut hakattua ketään ihan silkasta ilosta. kyllä se on niin että ikärajat ovat vain muodollisuuksia.


    Pelit voivat myös aiheuttaa painajaisia sekä pelkotiloja varsinkin pimeällä. Lisäksi ne voivat saada ajatukset pyörimään aseiden, huumeiden ja väkivallan maailmaan joka ei taatusti ole hyväksi lapsen kehitykselle.

    Lisäksi jos joskus tappeluun joutuu niin ihan huomaamattaan voi lähteä vetämään jotain samaa juttua kuin peleissä eli vaikka potkimaan maassa makaavaa. Ellei pelejä olisi pelannut niin tälläinen ei välttämättä edes tulisi mieleen...

    Niin ja ihan pikkupointtina niin vanhempasi ovat syyllistyneet rikokseen. K18 ikärajat ovat ehdottomia, ei suosituksia...

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 14.5.2008 16:19

    teme565 (Senior Member) 14.5.2008 21:31 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Itse kanssa pelannu pyssypelejä jostain 10 vanhasta lähtien, eikä minustakaan tämän pahempaa ole tullut. Itse olen sitä mieltä, että jos jostakusta joku hulttio/tappaja tulee, niin päässä se vika on eikä peleissä.
    Parempi vaan, että lapsi/nuori saa teurastaa ihmisiä pelissä sen sijaan että samaa kokeiltaisiin oikeassa elämässä.
    Itsellä tulee joskus vaikka Hitmanissa tyhjennettyä Jack Bauer -tyyliin koko lippaallinen yhteen äijään ja sitten vielä muutaman kerran kliksuttaa liipasinta vaikka kutit on jo loppu. Siinä purkautuu isommatkin agressiot.
    Ylke (AfterDawn Addict) 15.5.2008 1:44 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tässähän on lähinnä kysymys juuri siitä, koska lapsi/nuori sisäistää moraalin jota yhteiskunta hänelle ympärillään yrittää syöttää. Siinä vaiheessa kun moraalisäännöt iskostuvat nuoren päähän väkivaltapelitkään eivät sitä horjuta. Ikärajathan ovat juuri tehty lapsia ja semmoisia nuoria suojelemaan, jotka eivät täysin syyntakaisia ole eli eivät ole vielä ns. aikuistuneet. Kyllä nuo leimat ovat ihan aiheellisia mutta valitettavan harvoin noita noudatetaan. Tämä voi aiheuttaa varsin kiusallisia tilanteita esimerkiksi niin että vanhemmat kieltävät jonkin K-18 -pelin lapselta mutta tämä sitten pelaa sitä kaverilla ja voi hyvinkin alkaa käyttäytyä agressiivisesti. Tässä voidaankin kysyä, että kenellä tässä on vastuu esimerkiksi lapsen koulukavereihinsa kohdistavasta väkivaltaisuudesta? Aivan turha puhua siitä, että tarvisi ennalta olla vitipää tehdäkseen/toimiakseen pelin antaman mallin mukaan, siihen kyllä riittää myös juurikin alhainen ikä ja siinä iässä oleva ja täysin normaali ymmärtämättömyys. Ihmisestä riippuen tuo ikä voi olla sieltä n. 10v aina jopa 20v. Täysin henkilökohtaisia ominaisuuksia nämä.
    jartar (AfterDawn Addict) 15.5.2008 12:04 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Itse olen sitä mieltä, että jos jostakusta joku hulttio/tappaja tulee, niin päässä se vika on eikä peleissä.
    Parempi vaan, että lapsi/nuori saa teurastaa ihmisiä pelissä sen sijaan että samaa kokeiltaisiin oikeassa elämässä.

    Jos tälläiseen on taipumusta niin pelit varmasti pahentavat tilannetta ja reilusti.

    Ja miksi lapsien yleensäkkin pitäisi harjoitella teurastusta/tappamista?

    Mikä saa mielen niin sekaisin että tälle voisi tulla joku pakoittava tarve?
    coocie98 (Member) 15.5.2008 17:43 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kyllä minä ainakin pidin viihteestä myös alaikäisenä. Jälkeenpäin ajatellen, en koe olevani mitenkään sekaisin vaikka pidin GTA-sarjasta nuorempanakin. Ymmärrän kyllä jos joku on työssään törmännyt paljon rajatapauksiin mutta ei se hulluus, sairaus tai murhanhimoisuus minua saanut tuota pelaamaan. Ihan puhtaasta pelaamisen ilosta tuo halu kumpusi. Hauskaahan se oli tehdä kiellettyjä asioita virtuaalisesti aiheuttamatta kenellekään oikeata vaaraa.

    jos pelit eivät saa lapsia sekaisin, vian on oltava; sarjakuvissa, rockissa, kirjoissa, pornossa, televisiossa tai radiossa. Kyllä näitä vihollisia riittää jotka saavat ihmiset teurastamaan toisiaan kuin eläimet ;)

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 15.5.2008 14:45

    Persojet (Member) 15.5.2008 23:48 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    tähän uutiseen ei muuta voi todeta kuin että no shit sherlock

    EMO: Asus M2R-FVM
    Näyttis: Gainward GeForce 7600 GT (609/1700)
    prossu: AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2,2 GHz
    RAM: Corsair 1GB,DDR2,667MHz,PC2-5300,5-5-5-15 CR1 (x2)
    PSU: OCZ Stealth X Stream 600W
    ---------------------------------------------------------
    # PS3 fan: No! That can't be! MGS is ours! It's exclusive to Sony!
    # 360 fan: Go, Kojima! Come over to the dark side!

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 15.5.2008 20:50

    antz69 (Junior Member) 18.5.2008 19:57 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
    voisin lainata erästä tuntematonta henkilö "olen suurimman ajan elämässtäni pelannut super mariota eikö minua silti huvita hyppiä viemäreihin"

    helvetin hyvin sanottu pakko sanoa =DDD
    kolmis (Member) 18.5.2008 20:51 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    eikös tässä voitas ihan vaa syyttää amerikkalaisia (kerrankin) sillä hehän ovat todella soitaista kansaa (by Bush).
     Kommentoi
     

    Seuraa uutisiamme RSS-virtana

    Lue AfterDawnin uutiset suoraan haluamallasi RSS-lukijalla tai lisää uutisemme Googlen, Yahoon tai MSN:n aloitussivullesi.

    RSS -syöte
    Lisää Googlen aloitussivulle
    Lisää My Yahoo! -palveluun
    Lisää MyMSN -palveluun

    Hae uutisia

    Hae uutisotsikoita uutisarkistostamme vuodesta 1999 lähtien.

    Multimedia: AfterDawn.com | AfterDawnin keskustelualueet
    Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
    Musiikkia: MP3Lizard.com
    Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
    Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit | Blasteroids.com (engl.)
    Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
    International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | Gaming downloads | AfterDawn på svenska
    RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
    Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
    Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
     
      © 1999-2008 AfterDawn Oy