User Käyttäjä Salasana  
   
maanantai 12.5.2008 / 10:26
Hae:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > uutiset > videoprojektori taskuun ja menoksi
Näytä aiheet
Uutiset
Uutiset

Videoprojektori taskuun ja menoksi

Lauri "malagant" Jämsä @ 20.4.2008 22:20

Videoprojektori taskuun ja menoksiSunlink International Holdings julkaisi yhteistyössä iView Limitedin kanssa tällä viikolla pidetyillä elektroniikkamessuilla Hong Kongissa erikoispienen videoprojektorin, joka pitää sisällään myös mediasoittimen.

SunView PMP Projector on vielä tällä hetkellä ainoa laatuaan. Sen strategiset mitat ovat ainoastaan 133 x 79 x 25 millimetriä. Ohjaamiseen käytettävä kosketusnäyttö on kooltaan 3,5 tuumaa. PMPP:stä (Portable Media Player Projector) löytyy myös sisäänrakennettu ladattava akku ja kaiutin. Laitteen käyttämä muistikorttityyppi on SecureDigital.

Sunlinkin multimediaprojektorin käyttöjärjestelmänä on Microsoftin Windows CE 5.0. Laitteella toistuukin 640 x 480 pikselin tarkkuudella videot, valokuvat, Office-dokumentit ja PowerPoint-esitykset.

Sisäänrakennettu videoprojektoriominaisuus tekee laitteesta ainutlaatuisen. iViewin IPL630 LCOS-pikoprojektorimoduulia hyödyntävä laite kykenee heijastamaan seinälle maksimissaan 53 tuuman kuvan yhdeksän luxin valovoimalla. Videomoduulin tehonkulutuksen kerrotaan olevan noin 2-3 wattia. Painoa video-osalla on ainoastaan 40 grammaa. Projisointitarkkuus on 640 x 480 pikseliä, joka riittänee ainakin diaesitysten pitämiseen. Laitteen mukana seuraa myös kaukosäädin.

Projektorimoduulin kerrotaan perustuvan LED-tekniikkaan ja Displaytechin värisekventiaaliseen ferrosähköiseen LCOS-mikronäyttötekniikkaan (Liquid Crystal on Silicon).

PMPP:n kerrotaan olevan saatavilla jo pienissä erissä, mutta hinnasta ei ole vielä tietoa.

Linkki tähän uutiseen

 

 
Aiheeseen liittyvät uutiset:

  • Rajoitettu erä R2-D2-videotykkejä myös eurooppalaisten Star Wars -fanien riemuksi (22 helmikuuta 2008)
  • « Edellinen otsikko
    NBC:n tuotanto voisi palata iTunesin tarjontaan uudella sopimuksella
    Seuraava otsikko »
    Uudet OLED-näytöt paksuudeltaan ainoastaan 0,3 millimetriä
     Kommentoi!
    Keskustele uutisesta!  
    Persojet (Member) 20.4.2008 22:42 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    mitä tuollaisella räpeltimellä tekee jos ostaa videotykin niin ostaa hyvän eikä jotain epämääräistä painoa taskuun

    EMO: Asus M2R-FVM
    Näyttis: Gainward GeForce 7600 GT (609/1700)
    prossu: AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2,2 GHz
    RAM: Corsair 1GB,DDR2,667MHz,PC2-5300,5-5-5-15 CR1 (x2)
    PSU: OCZ Stealth X Stream 600W
    ---------------------------------------------------------
    # PS3 fan: No! That can't be! MGS is ours! It's exclusive to Sony!
    # 360 fan: Go, Kojima! Come over to the dark side!

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 20.4.2008 19:43

    Mata (Newbie) 20.4.2008 22:45 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Erittäin hyvä että tälläisiä pieniä tulee markkinoille, seuraavaksi se portataan kännykkään ja avot.. Sitten on vasta hauskaa, tv + projektori!
    Kunhan vielä akut saataisiin paremmiksi..
    mcmopo (Senior Member) 20.4.2008 23:09 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Persojet:
    mitä tuollaisella räpeltimellä tekee jos ostaa videotykin niin ostaa hyvän eikä jotain epämääräistä painoa taskuun
    No tuo ei ole ehkä ihan olohuoneeseen tarkoitettu. Eli jos vaikka lähtee pitämään esitystä paikkaan x. Mutta paikassa x on vain piirtoheitin jolla et välttämättä saa tuotua ideaasi kunnolla esille, niin tuollainen on ihan kätevä ottaa mukaan.
    Kaakatus (Senior Member) 20.4.2008 23:11 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Persojet:
    mitä tuollaisella räpeltimellä tekee jos ostaa videotykin niin ostaa hyvän eikä jotain epämääräistä painoa taskuun
    Mitäköhän tuolla on tekemistä perinteisen tykin kanssa?

    Mielestäni ihan hyvä idea. Turhan usein tulee tilanne, että siitä pienestä iPodin näytöstä koittaa tuijottaa 2 tai useampi naama simpsoneita. Kyllä tuolla kelpaisi siinä tilanteessa katsoa ja kaiutinkin on. Tuommoiset kännyköihin ja mp4-soittimiin kiitos.
    Wimoweh (Newbie) 20.4.2008 23:21 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mata:
    Erittäin hyvä että tälläisiä pieniä tulee markkinoille, seuraavaksi se portataan kännykkään ja avot.. Sitten on vasta hauskaa, tv + projektori!
    Kunhan vielä akut saataisiin paremmiksi..

    Akkujen kestossa oon kyllä samaa mieltä, mutta odotan enemmän tuota langatonta sähköä. Se tulee kyllä mullistamaan melkosesti kuhan kehityksessä tarpeeks eteenpäin päästään. (Langaton sähkö tosiaan on jo mahdollista, mutta lyhyillä matkoilla eikä vielä kovin käytännöllistä.)
    Mata (Newbie) 20.4.2008 23:40 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:

    Akkujen kestossa oon kyllä samaa mieltä, mutta odotan enemmän tuota langatonta sähköä. Se tulee kyllä mullistamaan melkosesti kuhan kehityksessä tarpeeks eteenpäin päästään. (Langaton sähkö tosiaan on jo mahdollista, mutta lyhyillä matkoilla eikä vielä kovin käytännöllistä.)
    No langattomaan sähköön on kyllä niin pitkä matka..
    Jos sillä nyt saadaa milliwatteja siirrettyä muutamia millejä, kun kenties tarvittaisiin 1000 - 100 00coincidence0 kertaisesti siirrettyä että siitä edes vähän käytännöllistä saataisiin tehtyä..
    Kaakatus (Senior Member) 21.4.2008 0:55 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mata:
    Erittäin hyvä että tälläisiä pieniä tulee markkinoille, seuraavaksi se portataan kännykkään ja avot.. Sitten on vasta hauskaa, tv + projektori!
    Kunhan vielä akut saataisiin paremmiksi..

    Akkujen kestossa oon kyllä samaa mieltä, mutta odotan enemmän tuota langatonta sähköä. Se tulee kyllä mullistamaan melkosesti kuhan kehityksessä tarpeeks eteenpäin päästään. (Langaton sähkö tosiaan on jo mahdollista, mutta lyhyillä matkoilla eikä vielä kovin käytännöllistä.)
    Aletaan käristymään täällä, jos sähkövirta menee huoneistossa ilmassa. :D
    Esim. kännymastoissa olevien linkkipeilien teho vastaa muutamaa mikroaaltouunia. Eli jos siihen lintu jää kökkimään, niin paistihan siitä tulee. En tiedä miten nuo sähköratkaisut meinasivat toteuttaa, mutta suurien virtojen liikuttelu ei ole niin yksinkertaista.
    emagdnim (Member) 21.4.2008 1:18 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Aletaan käristymään täällä, jos sähkövirta menee huoneistossa ilmassa. :D
    Esim. kännymastoissa olevien linkkipeilien teho vastaa muutamaa mikroaaltouunia. Eli jos siihen lintu jää kökkimään, niin paistihan siitä tulee. En tiedä miten nuo sähköratkaisut meinasivat toteuttaa, mutta suurien virtojen liikuttelu ei ole niin yksinkertaista.
    Ei se sähkövirta ilmassa kulje vaan langaton sähkö perustuu induktioon :) Tai mistäpä minä tiedän mitä ne nerot on keksiny.

    e: tai no kulkeehan se sähkö ilmassaki, mutta.. muttamutta:)

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 20.4.2008 22:37

    Bladekill (Newbie) 21.4.2008 2:01 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Joo siis eihän se itse sähkö kulkisi siinä ilmassa vaan jotain muuta. Esim. sähköenergia muutetaan joksikin muuksi energiaksi siirron ajaksi ja sitten taas takaisin sähköenergiaksi tai sitten joku tuon induktion kaltainen menetelmä. :P

    Jos/kun langaton sähkö joskus mahdollistetaan niin en usko, että se tulee tapahtumaan induktiolla, koska ei siitä tulisi mitään että kaikkialla oli äärimmäisen voimakkaita magneettikenttiä tms.
    sam49 (Member) 21.4.2008 2:21 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Tämä on vähän asian sivusta, mutta se langaton sähkö on pienitaajuista sähkömagneettista (alle 100 kHz) säteilyä. Käytännön laitteissa, esim. akunlataajissa kenttä on yleensä induktioon perustuva. Juttu on keksitty moneen kertaan, ensimmäisenä kait Nikola Tesla joskus reilu sata vuotta sitten. Demot toimivat hyvin, kunnes joku bioturvallisuusihminen tulee kieltämään ne tai joku tulee kipeäksi. Ongelmana on ihmisen lämpiäminen sähkömagneettisessa kentässä. Teoreettisesti ääritilanteissa voi kentästä saada sähköiskun ja kuolla siihen. Tämä vaara on vain hyvin suurissa suprajohtavissa magneteissa, jos niiden magneettikenttä häviää äkkiä. Suuritaajuinen sähkö voi aiheuttaa myös pistemäisiä, hyvin hitaasti paranevia palojälkiä (RF burns). Siis turha odottaa projektorille riittävää, vähintään 20 W tehoista langatonta sähköä.

    Käytännön DLP-projektorissa on vähintään 100 W korkeapainepurkauslamppu, jonka hyötysuhde on noin 20 %, suunnilleen sama kuin parhaiten LEDien. Noin metrin levyisen kuvan näkeminen vaatii päivällä paksun verhon ikkunan eteen.
    SuomiP (Member) 21.4.2008 8:14 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    kohta on pojat ringissä koulun vessassa tällasen kanssa...
    Mougee (Junior Member) 21.4.2008 13:58 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Onhan tämä "hieno" laite jos ei vaadi kovinkaan suurta tarkkuutta. Tälläisen voi itsekkin rakentaa ei tarvi kovinkaan suurta elektroniikka tietämystä. Tämä varmaan toimii samalla tavalla kuin muutamavuosi sitten oli niitä tee-se-itse videotykkejä piirtoheittimestä ja 15" TFT näytöstä.
    jos (Newbie) 21.4.2008 20:31 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Akkujen kestossa oon kyllä samaa mieltä, mutta odotan enemmän tuota langatonta sähköä. Se tulee kyllä mullistamaan melkosesti kuhan kehityksessä tarpeeks eteenpäin päästään. (Langaton sähkö tosiaan on jo mahdollista, mutta lyhyillä matkoilla eikä vielä kovin käytännöllistä.)
    Taitaa puuttua vielä muutama tolpanväli johtoa ennenkuin langaton sähkö saadaan tällaisessa yhteydessä toimimaan.

    Jos oikein ymmärrän, niin tuossa laitteesahan on mukana sekä läppäri että projektori. Silloin siinä tosiaan on järkeä.
    sam49 (Member) 22.4.2008 2:11 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Katselin LCoS tekniikkaa vähän tarkemmin. Kyseessä on heijastustekniikka kuten DLP:ssä, mutta heijastusmekanismi on puhtaasti elektroninen, ei sähkö-mekaaninen kuten DLP. Erivärisillä LEDeillä saadaan yksielementtinen projektori ilman värisuodatinpyörää. Kätevä ratkaisu, kunhan saadaan aikaan riittävän isotehoisia (yli 20 W) LEDejä. Erona sähkökenttään tai sähkömagneettikenttään perustuvien ratkaisujen välillä on se, että magneettinen (ferroelectric) systeemi on nopeampi. Ilmeisesti LCoS elementin (mikropiirin) valmistaminen on hiukan hankalaa, koska moni näyttää luopuneen siitä. Artikkelissa http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_on_silicon on pieni virhe, välkkymisrajataajuus on 40 - 50 Hz ihmisestä riippuen eikä 540 Hz.
    Bleeding (Member) 22.4.2008 10:30 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Langattomasta sähköstä vielä, epäilen kovasti, että sitä ilman kautta suoranaisesti siirrettäisiin. Ilman resistanssi on sitä luokkaa, että sentin matkalle tarvitaan 10 000 voltin jännite, jotta sähkö siirtyy. Metrin matkalla tarvittaisiin siis miljoona volttia :]
    Persojet (Member) 22.4.2008 15:29 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    mutta toulla teorialla sitä ei voi laskea koska keinotekoinen salama menee sen metrin jo kevyesti 100000 voltilla ja jo staattisella sähköllä saadaan mentyä sentti

    EMO: Asus M2R-FVM
    Näyttis: Gainward GeForce 7600 GT (609/1700)
    prossu: AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2,2 GHz
    RAM: Corsair 1GB,DDR2,667MHz,PC2-5300,5-5-5-15 CR1 (x2)
    PSU: OCZ Stealth X Stream 600W
    ---------------------------------------------------------
    # PS3 fan: No! That can't be! MGS is ours! It's exclusive to Sony!
    # 360 fan: Go, Kojima! Come over to the dark side!

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 22.4.2008 12:30

    Mata (Newbie) 22.4.2008 16:03 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kyllähän kenties jännitettä saadaan siirrettyä, mutta virran ja tehon siirto onkin taas..
     Kommentoi
     

    Seuraa uutisiamme RSS-virtana

    Lue AfterDawnin uutiset suoraan haluamallasi RSS-lukijalla tai lisää uutisemme Googlen, Yahoon tai MSN:n aloitussivullesi.

    RSS -syöte
    Lisää Googlen aloitussivulle
    Lisää My Yahoo! -palveluun
    Lisää MyMSN -palveluun

    Hae uutisia

    Hae uutisotsikoita uutisarkistostamme vuodesta 1999 lähtien.

    Keskustelut

    Lista viimeksi päivittyneistä
    viestiketjuista
    keskustelualueillamme.
     

    Lisää...

    Multimedia: AfterDawn.com | AfterDawnin keskustelualueet
    Musiikkia: MP3Lizard.com
    Pelit: Blasteroids.com (engl.)
    Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
    International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | Gaming downloads | AfterDawn på svenska
    RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
    Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
    Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
     
      © 1999-2008 AfterDawn Oy