AfterDawn logo

Kauan eläköön digiTV!

Ilkka Ketola Ilkka Ketola
40 kommenttia

Suomessa on nyt virallisesti siirrytty digiaikaan, kun analogiset televisiolähetykset lakkasivat myös kaapeliverkossa lauantaiaamuna kello 8. Digisiirtymän jälkeen televisiota ei enää pysty katsomaan ilman digisovitinta tai digitelevisiota. Analogisilla kanavilla katsojia tervehtii tästä eteenpäin ainoastaan testikuva ja teksti, jossa kerrotaan analogisten lähetysten loppumisesta.

Kaapelitelevisio-operaattori Welhon tv-palveluista vastaava johtaja Jussi Vuorinen kertoi YLE-uutisille, että itse siirtymä analogisista lähetyksistä digilähetyksiin on kaapeliyhtiöissä rutiinityötä.

Vaikka analogisten lähetysten loppuminen on ollut pitkään tiedossa, on monet jättäneet laitehankinnat viime tippaan. Vielä tammikuussa arvioitiin noin 300 000 kaapelitalouden eli viidenneksen koko kaapeliverkon kodeista olevan vailla digisovitinta. Viime viikolla Finnpanel arvioi määrän olevan karkeasti noin 100 000. Liikenne- ja viestintäministeriö taas arvioi perjantaina, että noin viisi prosenttia kotitalouksista on vielä ilman digisovitinta.


Vaikka digiaika on nyt virallisesti alkanut, osa kaapeliyhtiöistä on ilmoittanut siirtyvänsä lähetyksiin eri aikataululla. Esimerkiksi Vaasan Läänin Puhelin VLP siirtyi digitaaliseen aikaan jo perjantaina. DNA:n ja Soneran kaapeliverkoissa analogisten lähetysten taival päättyy vasta maanantaina.

Vielä ilman digiboksia olevien avuksi keräsimme listan sivustomme kävijöiden suosimista laitteista. Listaan ja käyttäjien kommentteihin kannattaa tutustua, mikäli digilaitteet on vielä hankkimatta!

Analogisen television taival Suomessa ehti kestää reilut 50 vuotta. Ensimmäisen julkisen koelähetyksen järjestivät Otaniemen teekkarit 24. toukokuuta vuonna 1955. Säännölliset televisiolähetykset alkoivat lokakuussa 1956. Tuolloin Tekniikan Edistämissäätiö TES alkoi lähettämään ohjelmaa kahtena iltana viikossa, torstaina ja sunnuntaina. Lähetykset alkoivat 19.30 ja kestivät noin kaksi tuntia.

Kaapelitelevisio taas murtautui Suomeen vuonna 1975, jolloin Helsingin Kaapelitelevisio HTV aloitti lähetykset kolmen kanavan voimin. Kanavat olivat Helsinki, Tieto ja Viihde, joista viimeisimmän katselemiseen tarvittiin erillinen "mustarasia". Kanavien alkukirjaimista muodostui myös käytetty HTV-lyhenne.

Toivottakaamme digiTV:lle edeltäjänsä tavoin pitkää ja menestyksekästä elonkaarta, vaikka teknologioiden yhdentyminen ja kehityksen nopeutuva tahti povaavatkin nykyiselle digille edeltäjäänsä lyhyempää tulevaisuutta. Kun digilähetykset ja -laitteet ovat jo päässeet ohi pahimmista lapsentaudeistaan, on koko kansalle toivottavasti luvassa auvoisia hetkiä paremman kuvanlaadun ja kattavamman televisiotarjonnan parissa.

40 KOMMENTTIA

firece1/40

o/ digiTV.

Risupuu2/40

DIGITV *****

firece3/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV *****


O.O kerro ihmeessä mitä pahaa se sulle on tehnyt.

eekoo4/40

Lainaus:

o/ digiTV.

Lainaus:

DIGITV *****


Siinähän ne taitaakin olla ne suomen valtaväestön molemmat mielipiteet koko digivirittelystä. Puolet on täysin vittuuntuneita ja toinen puoli ei oikein tiedä itsekään mitä sanoa :D

Mutta tottapuhuttuna hyvä näin, vaikkakin vuosia liian myöhään.

teme5655/40

Lainaus:

Toivottakaamme digiTV:lle edeltäjänsä tavoin pitkää ja menestyksekästä elonkaarta, vaikka teknologioiden yhdentyminen ja kehityksen nopeutuva tahti povaavatkin nykyiselle digille edeltäjäänsä lyhyempää tulevaisuutta.


Digitaalisuus varmaan on ja pysyy, mutta nykyisellä resolla (ja mpeg2:sella) ei kauaa pärjätä. Se on väistämätön totuus. Sanoo Jungner mitä tahansa.

EDIT:Yhdestä ainoasta tölsystä puuttuu vielä digisovitin. Täytyy varmaan käydä hakemassa joku Finnsat tai Division. Toivottavasti ei ihan kauhea ruuhka ole kodinkoneliikkeissä.

windowspx6/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV ******


Samat sanat! Meil ainakin ylen tekstit tulee ihan päin persettä.

OzKu17/40

Kyllä täällä vielä näkyy analogiset lähetykset maanantaihin saakka. Perusteluna on se, että paikallinen kaapeliyhtiö haluaa tarjota mahdollisimman kattavaa asiakaspalvelua silloin kun analoginen lakkaa näkymästä.

raw8/40

"...analogiset televisiolähetykset lakkasivat myös kaapeliverkossa lauantaiaamuna kello 8. Digisiirtymän jälkeen televisiota ei enää pysty katsomaan ilman digisovitinta tai digitelevisiota."

Kyllä täällä vaan pystyy teeveetä kattomaan. Näkyy vielä 8 kanavaa analogisella puolella tän vuoden loppuun asti, mm. MTV, Eurosport ja Ruottin 3 kanavaa.

"Kyllä täällä vielä näkyy analogiset lähetykset maanantaihin saakka. Perusteluna on se, että paikallinen kaapeliyhtiö haluaa tarjota mahdollisimman kattavaa asiakaspalvelua silloin kun analoginen lakkaa näkymästä."

Jaa, täällä voi teeveetä kattoo vielä tän vuoden loppuun asti analogisella puolella.

Ysf9/40

"Kauan eläköön digiTV!"

parin kolmen vuoden sisään alkaa tulla hd-lähetyksiä, joten ei mykyiselle digiteeveella kannata "pitkää elinikää" toivotella :D

tomixx10/40

Lainaus:

Mutta tottapuhuttuna hyvä näin, vaikkakin vuosia liian myöhään.

Miksi analogisia lähetyksiä ei olisi voinut jatkaa kaapeliverkossa ?
Käsittääkseni kaistaa olisi riittänyt.

eekoo11/40

Lainaus:

Lainaus:

Mutta tottapuhuttuna hyvä näin, vaikkakin vuosia liian myöhään.

Miksi analogisia lähetyksiä ei olisi voinut jatkaa kaapeliverkossa ?
Käsittääkseni kaistaa olisi riittänyt.

Olisihan noita kai voinut. Mutta tilanteessa jossa tämä "digiuudistus" tulee vuosien vitkuttelujen ja soutamisien jälkeen seuraavan sukupolven digipalveluiden odottaessa jo vuoroaan, tuntuu turhalta koittaa vielä väkisin roikkua siinä kolmannessa ja kaikkein vanhimmassa tekniikassa jatkoaikojen turvin.

En sano etteikö digipakko olisi tuonut ongelmia tullessaan, mutta jos kerran aletaan uudistuksia tekemään niin tehdään ne sitten tekemisen meiningillä eikä jäädä jahkailemaan. Voitaisiinhan tässä kai katsella noita analogisia lähetyksiä maailman tappiin, mutta sitten nuo isot hd töllötkin olisivat melko turhia. Se siitä avautumisesta :)

mjk12/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:

"Kauan eläköön digiTV!"

parin kolmen vuoden sisään alkaa tulla hd-lähetyksiä, joten ei mykyiselle digiteeveella kannata "pitkää elinikää" toivotella :D

samaa mieltä, kauan eläköön hd..ja digi rip v. 2010.

yaht13/40

Olisi saanut tulla vaan suoraan tuo HD niin olisi noista telkkareista enemmän hyötyä mutta suomi on suomi.

candyking14/40

kyllä tää digijuttu on vituttanu siitä lähtien kun siitä ilmoitettiin. Vaasan läänin puhelimelta ilmoitettiin,että pystyisi katsomaan vielä tämän vuoden loppuun ilman boksia. Olin ihan että hetkinen? Avasimpa aamulla tv:n ja tsadam, musta ruutu.Kaapelin tosiaan omistan. (: kauan eläköön digi.

lolli215/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti candyking:

Kaapelin tosiaan omistan.

Digidigi, haha haha :D

BlasterX16/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yaht:

Olisi saanut tulla vaan suoraan tuo HD niin olisi noista telkkareista enemmän hyötyä mutta suomi on suomi.

Silloin kun päätökset digitekniikkaan siirtymisestä tehtiin, HD ja 1080p:t sun muut tekniikat olivat vain japanilaisten valmistajien suunnittelupöydällä. Olisihan se ollut kovin kummallista yrittäää siirtyä tekniikkaan jota ei ole olemassa.

Eikä sitä HD:tä kannata julkisiin verkkoihin kannattaa odottaa ainakaan vuosikymmeneen. Ostaa sitten omat laitteet sitä varten, jos haluaa nähdä ne ihohuokoset ja eläinten karvapeitteet. Mutta älkää toki ymmärtäkö väärin, minä ainakin haluan nähdä ne! :)

ED: Etenkin Planet Earth näyttää HD:nä aivan uskomattomalta! Suosittelen erittäin lämpimästi.

tonttila17/40

Näinpä jossain mainoksen että kuvanlaatu paranee huomattavasti kun analogiset loppuu kaapelista ja kaistaa vapautuu niin voidaan lähettää vähemmän pakattua kuvaa. Vaan mitenköhän kävi. Ainakin Mtv3 tunkee kolme uutta ja varmasti täysin tarpeetonta kanavaa omaan nippuunsa. Se ei voi ainakaan parantaa kuvan laatua. En ole tänään telkkaria avannut mutta tuskinpa siellä mitään ihmeitä on tapahtunut. Niin tai näin mutta nykyisellään kuva on aika surkeaa laatua. Teräväpiirto tekis terää.. HD:ta paikallinen kaapeliyhtiö tyrkyttää kokonaista kahden kanavan verran hintaan 9.90e/kk ja boxi vuokralle hintaan 19e. Kiitos ei.

Nitoja18/40

Jungner kyllä myönsi viimeviikon iltalehdesä vai sanomissa että digiaikaan on siirrytty liian nopeasti ja hd:hen siirtymistä on lykätty.

lolli219/40

Lainaus:

Etenkin Planet Earth näyttää HD:nä aivan uskomattomalta! Suosittelen erittäin lämpimästi.

Ja Best Of Bikini Destinations (1080i) on oikeeta silmäkarkkia, kirjaimellisesti!

Lutikka8620/40

Scartti ja kaikkee ;) ni kyllä se sitten toimii..

Hdtv lähetyksiä odottaen.. :/ Taitaa vaan mennä 2010 asti..

janhunen21/40

Juu ongelmia digistä löytyy .... tiedän, mikähän lie kun ittellä ei niitä juuri ole ollut. oon kattonu liki kymmenen vuotta digilähetyksiä (joo tiedän että suomessa ei ole lähetetty niin kauan, vaan satelliitista sillonki sitä sai) Oiskohan jotain tekemistä sillä etten KOSKAAN osta halvinta mitä rahalla saa !(joskin en myös kalleintakaan).
Jos Suomessa olis lähdetty suoraan HD kamaan, joku ois valittanu että miksi ei lähdetty suoraan 4*HD kamaan mitä japsit kehittelee. Käsittääkseni 12 vuotta sitte ei oikeen ollu pakkaussysteemejä millä HD kamaa voitaisiin näillä kaistoilla lähettää. (onkohan kellään mitään hajua millon mpg4 tuli markkinoille?) Kuva vaan parani merkittävästi diginä jos puhutaan edes hdready telkkareista, ainaki tää Kuopion kaapeliverkkon ana kuva on / oli perseestä

teme56522/40

Lainaus:

Näinpä jossain mainoksen että kuvanlaatu paranee huomattavasti kun analogiset loppuu kaapelista ja kaistaa vapautuu niin voidaan lähettää vähemmän pakattua kuvaa.


Ongelmana vaan on se, että vaikka KTV-yhtiön kaapelissa kaistaa riittää, niin sillä ei tee mitään, kun lähete on jo ennen sitä raiskattu pienellä bittivirralla, niin eipä sitä enää tyhjästä paranneta.

Fidelaar23/40

milläköhän hinnalla tuon analogikaistan (vai olisiko vaata käyttää nyt) saisi harrastelijakäyttöön, amatööritv-meininkiin

Kaakatus24/40

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV ******


Samat sanat! Meil ainakin ylen tekstit tulee ihan päin persettä.

Kun puhutaan TV-luvasta, niin suurinosa sanoo, ettei ikinä katso yleä, kun ei sieltä tule mitään kattomisen arvoista ja kun puhutaan digitv:stä, niin alkaa huuto, ettei tekstit toimi.

cLonx25/40

KAUAN ELÄKÖÖN HD! digidigi vaa muille.

ville3026/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Fidelaar:

milläköhän hinnalla tuon analogikaistan (vai olisiko vaata käyttää nyt) saisi harrastelijakäyttöön, amatööritv-meininkiin

HAhaha lähetysteho kotoontasi riittäisi just ja just naapuriin. Jos edes löytäisit siihen sopivia laitteita kohtuuhintaan.

tonttila27/40

Lainaus:

Lainaus:

Näinpä jossain mainoksen että kuvanlaatu paranee huomattavasti kun analogiset loppuu kaapelista ja kaistaa vapautuu niin voidaan lähettää vähemmän pakattua kuvaa.


Ongelmana vaan on se, että vaikka KTV-yhtiön kaapelissa kaistaa riittää, niin sillä ei tee mitään, kun lähete on jo ennen sitä raiskattu pienellä bittivirralla, niin eipä sitä enää tyhjästä paranneta.

Muistan jostain lukeneeni(ikivanhasta tekniikan maailmasta) et kanavanipussa tulee tavaraa joku 20Megaa/s ja se jaetaan tietysti siinä nipussa olevien kanavien kesken. Meinasin vaan et jos siinä ei olis niin useaa kanavaa niin ne vois olla silloin parempilaatuisia. Tuskin kaikki kanavat on pakattu samalla ja yhtä huonolla bitratella valmiiks. Jos joku tietää asiasta ihan oikeasti niin vois kommentoida.

kalleatk28/40

Jätän digiboxin kyllä ostamatta,kun siirryn suoraan videos on demand nettipalveluihin, kuten youtube, myspace, yahoon livelähetyksiin http://www.live.yahoo.com/ ja lukuisiin muihin. Linkkejä netti-tv:eisiinkin näkyy jo ympäri maailmaa ihan mukavasti mm. http://www.tvnewsradio.com. Yle Areenasta katselen kotimaan uutiset. Ei netissä viettty aika ja rahat riitä enää ostamaan ja katselemaan uutta taulu-tv:tä joka huoneeseen ja vanhakaan ei enää toimi. Laptopin voi aina siirtää mukavasti mielipaikkaansa. Jääköhän digi-tv boxi aikakausi lyhyeksi, kun tv ja tietokone yhdistyy Iptv boxeilla tai videotykeillä ja tulee netin kauttakin jo HD-tasoista tavaraa.

Tsombi29/40

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV ******


Samat sanat! Meil ainakin ylen tekstit tulee ihan päin persettä.

Kun puhutaan TV-luvasta, niin suurinosa sanoo, ettei ikinä katso yleä, kun ei sieltä tule mitään kattomisen arvoista ja kun puhutaan digitv:stä, niin alkaa huuto, ettei tekstit toimi.

Aivan saman olen huomannut itsekin. Maksutv-kortille pitäisi saada näkyviin nuo Ylen kanavat sen jälkeen, kun on maksanut tv-lupansa. Ei ainakaan itseä kiinnosta hirveästi maksaa kohonnutta tv-lupamaksua siipeilijöiden takia=ne, jotka tapittavat myös edes joskus Yleä, eivätkä maksa siitä kuitenkaan mitään. Futiksen mm-kisat yms. suuret tapahtumat tulevat kuitenkin hyvin televisioituna Ylen kautta.

mjk30/40

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV ******


Samat sanat! Meil ainakin ylen tekstit tulee ihan päin persettä.

Kun puhutaan TV-luvasta, niin suurinosa sanoo, ettei ikinä katso yleä, kun ei sieltä tule mitään kattomisen arvoista ja kun puhutaan digitv:stä, niin alkaa huuto, ettei tekstit toimi.

Aivan saman olen huomannut itsekin. Maksutv-kortille pitäisi saada näkyviin nuo Ylen kanavat sen jälkeen, kun on maksanut tv-lupansa. Ei ainakaan itseä kiinnosta hirveästi maksaa kohonnutta tv-lupamaksua siipeilijöiden takia=ne, jotka tapittavat myös edes joskus Yleä, eivätkä maksa siitä kuitenkaan mitään. Futiksen mm-kisat yms. suuret tapahtumat tulevat kuitenkin hyvin televisioituna Ylen kautta.


Netistä voi katsella myäs tv-ohjelmia ja ei tarvita mitään boxeja.. tuo digi toi osaan (ainakin) antennitalouksissa paremman kuvan ja myös niitä (vähemmän tärkeitä) lisäkanavia. Itsellä sateliitti hd-boxi ja juuri vaikka discovery HD: loistava kuva ...suositteluni. Tosin ne jotka vielä katsovat gigitv:tä eivät tiedä kuinkahyvä kuva hd-tuo (poikkeuksiakin on) joten minunpyuolestani digi rip...

jehu8031/40

Kyllähän sitä uutta televisiota haikailisin ja sen myötä taas tätä nykyistä digiä en jäisi haikailemaan yhtään. Pitäis saada vähän parempaa kuvaa kyllä tulemaan.

J-lalli32/40

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risupuu:

DIGITV ******


Samat sanat! Meil ainakin ylen tekstit tulee ihan päin persettä.

Kun puhutaan TV-luvasta, niin suurinosa sanoo, ettei ikinä katso yleä, kun ei sieltä tule mitään kattomisen arvoista ja kun puhutaan digitv:stä, niin alkaa huuto, ettei tekstit toimi.

Ehkä eri ihmiset kommentoivat, joillakin on lupa ja....

turpa33/40

muistaakseni luin jostain, että HD kanavia tuskin koskaan harava-antenni puolella nähdään ja siitä tuleekin rupuTV.luin myös sektori.com sivuilta, että YLE ei lupaa HD-teräväpiirtoa pääkanaville ennen vuotta 2016.itse omistan 42" fullHD töllön ja täytyy harkita vakavasti canalin tai viasatin HD pakettia.

kuinkahan monta HD-ready tv:tä suomessa on jo myyty? uskoisin että lähes jokainen HD-ready tv:n omistaja olisi valmis ostamaan 150€ HD digiboxin, jos suomessa kanavat näkyis HD lähetyksinä.ja varmasti lisäisi entisestään littutöllöjen myyntiä.

tomixx34/40

Lainaus:

Lainaus:

Miksi analogisia lähetyksiä ei olisi voinut jatkaa kaapeliverkossa ?

Olisihan noita kai voinut. Mutta tilanteessa jossa tämä "digiuudistus" tulee vuosien vitkuttelujen ja soutamisien jälkeen seuraavan sukupolven digipalveluiden odottaessa jo vuoroaan, tuntuu turhalta koittaa vielä väkisin roikkua siinä kolmannessa ja kaikkein vanhimmassa tekniikassa jatkoaikojen turvin.

Tästä minulla olisi runsaastikin sanottavaa, mutta taidan jättää osan sanomatta, koska sillä nyt ei enää ole mitään merkitystä ;)

Digitelkkareita kaapeliverkkoon ei ole tainnut olla muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vuottakaan vielä myynnissä.
Ja joillakin olisi ollut kova kiire pakkodigitalisoida kaapeliverkko jo aikaisemmin ilman että on edes kunnon digitv-valikoimaa...?

Undercova35/40

Perseestä koko digiaika, telkkarikaan ei näy enää kunnolla vaikka on kaikki tarvittava. Toisaalta ei sieltä oiken mitään järkevää tuleekaan nykypäivänä.

hannuha36/40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Undercova:

Perseestä koko digiaika, telkkarikaan ei näy enää kunnolla vaikka on kaikki tarvittava. Toisaalta ei sieltä oiken mitään järkevää tuleekaan nykypäivänä.

Niin, ei Suomessa mitään uudistuksia kaivata. Vaihdetaan takaisin mustavalkotelkkariin. Vai suoraan radioon? Onhan sekin toisaalta aika turha... ja kännykät ainakin ehdottomasti pois, lankapuhelimet tilalle. Eikä mitään autojakaan tarvita, hevoskärryt ne vain toimii ilman bensaa tänäkin päivänä.

arcanix37/40

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:

"Kauan eläköön digiTV!"

parin kolmen vuoden sisään alkaa tulla hd-lähetyksiä, joten ei mykyiselle digiteeveella kannata "pitkää elinikää" toivotella :D

samaa mieltä, kauan eläköön hd..ja digi rip v. 2010.

Digi se HD:kin on, korrektit termit ovat SD ja HD.

mjk38/40

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:

"Kauan eläköön digiTV!"

parin kolmen vuoden sisään alkaa tulla hd-lähetyksiä, joten ei mykyiselle digiteeveella kannata "pitkää elinikää" toivotella :D

samaa mieltä, kauan eläköön hd..ja digi rip v. 2010.

Digi se HD:kin on, korrektit termit ovat SD ja HD.

Niimpä ja arvaappas kummallahan on parempi kuvanlaatu?

Sokar8039/40

Lainaus:

Kauan eläköön digiTV




heh suomessa suomen tapaan ei voi muuta sanoa kuin paska juttu viime viikolla mun dogi boxin signaali oli Voimakkuus 78% ja laatu 99% nyt kun siiryttiin Digi aikaan niin se 62% ja laatu 99%


Welhon verkosta se ei johdu kun testasin netin niin yhtä nopea ja testasin dogi boxin 1m anteeni johdolla suoraan seinästä lukemat silti samat Yle ja muut kanavat vakuutti että kun analogisista kanavista päästään eroon niin signaali paranee itellä ja työ kavereilla se huononi katoin äskön Numerot Sub ja Damage Nelonen ainakin subin kuva oli paikka paikoin tosi surkean näköinen nelonen ok mutta ei siltikään hyvä

kun selasin näitä "perus" kanavia niin Yle 64% MTV3 62% nelonen 64% Sub 58% BBC 52% voice 55% MTV 56% jne

missä se luvattu laatu ja signaalin voimakkuus lähetin digitaan s-postia niin vastaus oli että kaikissa anteeni talouksissa talo anteeni ei ole täysin digi kelpoinen vaikka ilmoitin että asun Welho taloudessa olisi kait pitänyt täsmentää että asun Welho kaapeli taloudessa kun welho tarjoo sitten kait anteeni signaaliakin


Lainaus:

Toivottakaamme digiTV:lle edeltäjänsä tavoin pitkää ja menestyksekästä elonkaarta

toivon mukaan TV kanavat nostaa signaalin voimakuutta

koko ikäni asunut HTV\Welho kaapeli talouksissa hesassa ja kuvan laatu oli siedettävä mut nyt se vain huononi toivon mukaan toi on joku tilapäinen Bugi ym koska jopa anaali kaapelilähetykset näki paremmin kuin nyt juuri katsomani Heroes uusinta MTV3 kanavalta eikä johdu tv sarjasta kun mainoksetkin on saman laatuista

Lainaus:

Silloin kun päätökset digitekniikkaan siirtymisestä tehtiin, HD ja 1080p:t sun muut tekniikat olivat vain japanilaisten valmistajien suunnittelupöydällä. Olisihan se ollut kovin kummallista yrittäää siirtyä tekniikkaan jota ei ole olemassa.

puhuminen ja tekiminen on eri asia mutta kun siirtymään ruvettiin tekemään niin oli BBC 1-2-3 ja NBC ym kanavat näyttänyt jo reilu vuoden HDTV_lähetyksiä

Lainaus:

Hdtv lähetyksiä odottaen.. :/ Taitaa vaan mennä 2010 asti..

tai sitten EI no netistä jo vuosia katsellut Aito HDTV lähetyksiä tässä kuva 720p HDTV -> kuva 2 -> kuva 3

Lainaus:

kun tv ja tietokone yhdistyy Iptv boxeilla tai videotykeillä ja tulee netin kauttakin jo HD-tasoista tavaraa.

vuosia vanha juttu pitsi pohjoismaissa

netti täynnä HD lähetyksiä jenkeissä ja englannissa kaikki pää kanavat lähettänyt melkein 2v 720p_HDTV lähetyksiä

Lainaus:

Digi se HD:kin on, korrektit termit ovat SD ja HD.


mut EI suomessa

SDTV = Standard-definition television

Digital SDTV = Digital Standard-definition television

EDTV = Enhanced-definition television

HDTV = High-definition television

Quad HDTV = ei ikänä näy suomessa

mut jopa suomen digi lähetykset oli katselu kelpoisia viime ja tänä vuonna mut mut eilen ja tänään maanantaina kuvan laatu eli syvältä hanurista

esim Oscar gaalan kuvan laatu oli hieno neloselta viikko sitten nyt surkea

stillborn40/40

Olin myös huomaavinani viikonloppuna kuvanlaadun heikkenemisen Ylen kanavilla ainakin..? Soneran kaapeliverkossa olen itse ja meinasin jo alkaa valittamaan asiasta, mutta sitten muistin, että en maksa edes tv-maksua? :D Olisiko jonkinlaista alkukankeutta ja varmistelua Yhtiön päässä??

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT