User Käyttäjä Salasana  
   
lauantai 17.5.2008 / 16:02
Hae:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > uutiset > k13-merkintä käyttöön kaikille suomalaisille kanaville
Näytä aiheet
Uutiset
Uutiset

K13-merkintä käyttöön kaikille suomalaisille kanaville

Lauri "malagant" Jämsä @ 3.1.2008 23:08

K13-merkintä käyttöön kaikille suomalaisille kanavilleValtakunnalliset televisioyhtiöt ovat päättäneet uudistaa lapsille haitallisia ohjelmia koskevan itsesääntelysopimuksensa kattamaan myös alle 13-vuotiaille haitalliset ohjelmat. Asiasta päätettiin Viestintäviraston tekemän selvitystyön pohjalta.

Sopimuksen mukaan K13-ohjelmat on merkittävä erillisellä tunnuksella ohjelmatietoihin, jonka lisäksi niitä saa lähettää arkisin ainoastaan klo 19.00 jälkeen. Uusi käytäntö tuli voimaan vuoden alusta. Televisioyhtiöt ovat sopineet panostavansa K-merkintöjä käsittelevään tiedottamiseen muun muassa yhteisen mainoksen ja verkon kautta tapahtuvan viestinnän kautta.

Nykyään voimassa olevat muut ikärajamerkinnät ovat K11, K15 ja K18. Ikärajoja vastaavat aikarajoitukset, joita ennen ohjelmia ei saa esittää arkisin, ovat klo 17.00, klo 21.00 ja klo 23.00. Kyseiset rajoitukset ovat olleet käytössä kesästä 2004 lähtien.

Viestintäviraston selvitys perustuu keväällä 2007 lasten vanhemmille tehtyyn kyselyyn. Tutkimuksessa kartoitettiin television ikärajamerkintöjen ja aikarajoitusten toimivuutta. Viestintävirasto pyysi lausunnot kyselyn tueksi K13-luokiteltujen ohjelmien merkitsemisestä ja esittämisajasta myös mediakasvatuksen ja lastensuojelun asiantuntijoilta.

Virasto katsoo, että televisioyhtiöiden tekemät uudistukset ovat tässä vaiheessa riittäviä. Haitallisten ohjelmien ikärajoja aiotaan kuitenkin seurata jatkossakin tutkimusten ja selvitysten avulla.

Vuoden alusta voimaan tullutta sopimusta sovelletaan kaikilla suomalaisilla TV-kanavilla.


Lähde:
Digitoday


Linkki tähän uutiseen

 

 
Aiheeseen liittyvät uutiset:

  • Yleisradion digikanavat maksukortin taakse? (15 joulukuuta 2007)
  • Mobiilidatan käyttö nelinkertaistui viime vuodesta (29 marraskuuta 2007)
  • Osta maksukanava, niin TV-lupatarkastajat koputtavat oveesi? (29 marraskuuta 2007)
  • Digi-TV aiheuttaa ongelmia kotitalouksissa (20 marraskuuta 2007)
  • TV-lupamaksuja perutaan ennätystahtiin (6 marraskuuta 2007)
  • Viestintävirasto vaatii parannuksia digi-TV:n näkyvyysalueeseen (30 toukokuuta 2007)
  • « Edellinen otsikko
    Lailliset musiikkilataukset tuplaantuivat
    Seuraava otsikko »
    Ruotsin kokoomuslaiset kapinoivat p2p:n puolesta
     Kommentoi!
    Keskustele uutisesta!   Vain 25 uusinta kommenttia on näkyvissä, lue loput kommentit täältä
    Bleeding (Member) 4.1.2008 9:56 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Lainaus:
    Sopimuksen mukaan K13-ohjelmat on merkittävä erillisellä tunnuksella ohjelmatietoihin, jonka lisäksi niitä saa lähettää arkisin ainoastaan klo 19.00 jälkeen.
    Jaahas, lähinnä vitsiltä kuullostaa tuo lähetysaika. Ihan kuin 12-vuotiaat olisivat tuohon aikaan poistuneet tv:n äärestä.
    Kuten joku jo totesikin, mikä ero on 11- ja 13-vuotiaan välillä niin suuri, että pitää erikseen erotella?
    Edelleen, kuten Chopper sanoi, ei kyseessä ole kellonaika, jolloin juuri tietynikäiset menevät pois TV:n äärestä, vaan vanhemmat tulkitsevat noiden aikojen ja ikärajojen perusteella, mitä sallii lastensa katsovan ja mitä ei. Nuo kellonajat helpottavat hahmottamaan ohjelmien luonnetta, mikäli ei esimerkiksi ohjelmatietoja syystä tai toisesta ole voinut tarkistaa.
    ramiselin (Newbie) 4.1.2008 10:57 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ihan vain mielenkiinnosta:
    Elokuvateattereissä ikärajat ovat ehdottomia, eivät suosituksia. Mitenkäs TV:n ohjelmien suhteen? Voiko 10-vuotias katsoa lain mukaan K13-ohjelmaa?
    LordPepsi (Member) 4.1.2008 11:40 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    ei ristus mitä settii taas teevee yhtiöiltä... Onko niillä pienillä kokovaratalokyrvillä oikeesti näin tylsää tv steissöneillää vai mikä on ku pitää näin älyttömän tyhmiä juttuja keksii kokoaja... jos tää keksintö on jo näi alkuvuodest ni mitä tulee sit loppuvuodest.. uskalla ees ajatella
    Shadows13 (Senior Member) 4.1.2008 11:53 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    elokuvissakin se pääsyikäraja alenee kun on vanhemmat mukana.
    bbummi (Newbie) 4.1.2008 12:26 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pseDe:
    Ei stna.

    Jos joku pikkulapsi haluaa katsoa jonkun leffan mihin on lyöty vaikkapa k-18 merkintä niin kuinka monta lasta se todellisuudessa estää?

    Vastuu pitäisi tällaisissa asioissa mielestäni olla vanhemmilla eikä viestintävirastolla.
    Samaa mieltä
    Samiv93 (Member) 4.1.2008 12:39 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Joopajoo! tunnustan olevani vielä nuori 14,5 vuotias. Ja ei meillä ainakaa ole mitään holhonnu vanhemmat että mitä saisin katsoa mitä ja mitä en. Silloin alle 10-vuotiaana vielä sen verran katsoivat etten jotain manajaa mene vahtaamaan töllöstä. :) ihan turhia nuo pienemmät ikärajat mielestäni. Nämä K-15,K-18 ja olenpa joskus nähnyt K-22 lätkänkin ovat ihan asiallisia vielä mutta K-7,K-11 jne. ovat mielestäni turhia..Kyllä vanhemmat tietävät pentujensa sietokyvyn elokuvien yms. suhteen!
    tarik (Junior Member) 4.1.2008 13:44 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Joo, K-15 ja K-18 ovat asiallisia, muut enemmän tai vähemmän turhia.

    Ja sen verran pitää vielä kommentoida, että välillä nuo ikärajat on kyllä ihan suolesta.. Esimerkkinä pidän Lostia ja CSItä.. Lost on K-15 (wou, ompa pelottava ja raaka sarja) ja CSIssa ei ole ainakaan Turun Sanomissa koskaan mitään K-merkintää näkynyt (ruumiinavauksia, pilkottuja aivoja, jne..)
    jalokives (Newbie) 4.1.2008 14:47 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    hoh hoijaa... jäämme odottamaan k-12 merkintää.
    atholn (Senior Member) 4.1.2008 14:54 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Onhan K-3 "Leffoja" ;) Ymmärrään k18 ja k15 ja jopa k-11 rajat mutta että 13..
    agent_999 (Junior Member) 4.1.2008 15:08 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    En kyllä ymmärrä miksi pitäisi laittaa K-13 merkintä. Eikös K-15 ja K-18 riitä? No onhan peleissä K-3, K-13, K-15 ja K-18 peleissä se on ihan ok, mutta Tv - ohjelmissä.
    AvenZer (Member) 4.1.2008 16:02 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Samiv93:
    Joopajoo! tunnustan olevani vielä nuori 14,5 vuotias. Ja ei meillä ainakaa ole mitään holhonnu vanhemmat että mitä saisin katsoa mitä ja mitä en. Silloin alle 10-vuotiaana vielä sen verran katsoivat etten jotain manajaa mene vahtaamaan töllöstä. :) ihan turhia nuo pienemmät ikärajat mielestäni. Nämä K-15,K-18 ja olenpa joskus nähnyt K-22 lätkänkin ovat ihan asiallisia vielä mutta K-7,K-11 jne. ovat mielestäni turhia..Kyllä vanhemmat tietävät pentujensa sietokyvyn elokuvien yms. suhteen!

    Paitsi että suomessa ei ole käytössä "K-22 lätkää", joten et voi olla nähnyt sitä.
    atholn (Senior Member) 4.1.2008 16:14 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Samiv93:
    Joopajoo! tunnustan olevani vielä nuori 14,5 vuotias. Ja ei meillä ainakaa ole mitään holhonnu vanhemmat että mitä saisin katsoa mitä ja mitä en. Silloin alle 10-vuotiaana vielä sen verran katsoivat etten jotain manajaa mene vahtaamaan töllöstä. :) ihan turhia nuo pienemmät ikärajat mielestäni. Nämä K-15,K-18 ja olenpa joskus nähnyt K-22 lätkänkin ovat ihan asiallisia vielä mutta K-7,K-11 jne. ovat mielestäni turhia..Kyllä vanhemmat tietävät pentujensa sietokyvyn elokuvien yms. suhteen!

    Paitsi että suomessa ei ole käytössä "K-22 lätkää", joten et voi olla nähnyt sitä.
    Kyllä niitä voi nähdä jos on käynyt ulkomailla tai netissä kattellu. Olipas taas kommentti..
    ONSnaab (Member) 4.1.2008 17:25 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Niimpä, ompa kummaa nämä ikärajat. Minusta olisi mukavempaa, jos pornoa alettaisiin näyttää jo iltapäivällä kun tulee kotiin. Vanhempien tehtävähän se on valvoa, eikä TV-porukan.

    löl
    mhead1 (Newbie) 4.1.2008 20:39 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Kommenteista paistaa vastaajien nuori ikä. Itse olen hyvin tyytyväinen, että ohjelmissa on nuo merkinnät. Itselläni on kolme lasta ja olisin melko pihalla useimmista elokuvista, että voinko antaa lasteni katsoa niitä vai en jos noita merkintöjä ei olisi. En pilkuntarkasti niitä noudata, mutta suuntaa antavana ohjeena ne toimivat tosi hyvin.
    Aunustico (Junior Member) 4.1.2008 23:08 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Ehkäpä enemmän aiheellista on nimenomaan ilmoittaa ohjelmien ikärajat, kuin liiakseen säätää niiden esitysaikoja. Tosin on ne esitysajatkin hyvä olla olemassa. Noilla ikärajoituksilla Päiväsaikaan ei varmaankaan saa näyttää kuin SubTV:n päiväkahvit-ohjhelmaa...
    topa15 (Inactive) 5.1.2008 4:09 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Niin kyllä noi k18,k15 ja k11 merkinnät ymmärtää,mutta k13???
    Sehän on ihan turhas paikas olis mieluummin pistänyt jonkun k7 merkinnän,kun toi k11 on melkein niinkuin k13.
    pupujussi (Member) 5.1.2008 7:13 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mhead1:
    Kommenteista paistaa vastaajien nuori ikä. Itse olen hyvin tyytyväinen, että ohjelmissa on nuo merkinnät. Itselläni on kolme lasta ja olisin melko pihalla useimmista elokuvista, että voinko antaa lasteni katsoa niitä vai en jos noita merkintöjä ei olisi. En pilkuntarkasti niitä noudata, mutta suuntaa antavana ohjeena ne toimivat tosi hyvin.
    Samaa mieltä, minulla on 4 lasta, vaimo on perhepäivähoitaja. Ja kyllä muuten paistaa läpi niistä lapsista jotka saavat katsoa kaiken. Käsitämätöntä väkivaltaa, uhoa ja huutoa, taistelua, rauhattomuutta. Kyllä nuo rajat ovat ok, jos vielä vanhemmat jaksavat valvoa että niitä noudatetaan.
    Pikku kakkonen on paras ohjelma mitä tv:stä tulee, ihan meille vanhemmillekkin. Tietysti valvontaa myös peleihin.

    Niin, nämähän ovat kuitenkin niitä apuvälineitä vanhemmille, jota eivät anna lapsilleen sitä mikä heille on tärkeintä. Helppo ratkaisu laittaa lapsi istumaan telkkarin eteen.

    Tehkää niitten kanssa jotain, antakaa niille aikaanne.

    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen, edellisen kerran viestiä muokattiin 5.1.2008 6:06

    D00mer (Member) 5.1.2008 11:08 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Eipä toi mitään haittaa kun täytän tänä vuonna 15v.
    vallu88 (Junior Member) 6.1.2008 0:22 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    eiköhän tuo k11 merkintä poisteta. 11 on alakoululainen ja 13 yläkoulun aloittanut. Liekö helpompi saada selkoa jos elokuva on lähellä 15 ikävuotta laitta se 13 jolloin enemmän katselijoita, kuulostaa hulluta mutta muuta en nyt keksi.
    atholn (Senior Member) 6.1.2008 15:36 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vallu88:
    eiköhän tuo k11 merkintä poisteta. 11 on alakoululainen ja 13 yläkoulun aloittanut. Liekö helpompi saada selkoa jos elokuva on lähellä 15 ikävuotta laitta se 13 jolloin enemmän katselijoita, kuulostaa hulluta mutta muuta en nyt keksi.
    Tuo olisi jo järkevää! K11 pois ja K13 tilalle. Vai että ollaan me kaikki vielä lapsosia kun "valitetaan" ikärajoista. Minun mielestä se on vain turha kun on k11 merkintä.
    Hiihtaja (Newbie) 6.1.2008 16:32 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Onhan noi ikärajat ollut telkussa jo vaikka kuinka kauan, mutta silti sieltä tulee k-18 kamaa 24/7. Tarkoitan siis tietenkin sitä pahinta sontaa mitä televisio tarjoaa: mobiilipelejä. Nehän ovat alle 18-vuotiailta kiellettyjä, joten nekin pitäisi lähettää vasta 23:00 jälkeen.

    Huom! Älä lue tätä liian tosissasi. Tiedän että mobiilipelejä saa katsoa kuka tahansa, eihän niissä mitään kiellettyä näytetä. Mutta mielestäni ne turmelevat silti kasvavan nuorison.
    Lauzi (Newbie) 6.1.2008 17:23 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Vähän tuntuu nykyään että ei ennen iltayhdeksää tule juuri muuta kuin chatteja ja tekstari haluatkomiljonääriksi pelejä. Saisivat tuommoiset kieltää kokonaan, ettei nappuloilta mene rahat ja vapaa-aika.
    parazitez (Junior Member) 6.1.2008 18:16 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    jälleen yksi syy miksi pitää warettaa 5-vuotiaasta asti... :)
    mhead1 (Newbie) 6.1.2008 21:16 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Vai että ollaan me kaikki vielä lapsosia kun "valitetaan" ikärajoista.
    Ei lapsosia, mutta lapsettomia. Kummasti oma perspektiivi muuttuu, kun on omia lapsia. Aikanaan nuorena miehenä nuo ikärajat tuntu ihan turhilta. Lähinnä ajatusmalli oli, että mitä korkeampi ikäraja, sen parempi ohjelma/elokuva. Enpä ajattele enää niin.
    atholn (Senior Member) 7.1.2008 8:38 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus:
    Lainaus:
    Vai että ollaan me kaikki vielä lapsosia kun "valitetaan" ikärajoista.
    Ei lapsosia, mutta lapsettomia. Kummasti oma perspektiivi muuttuu, kun on omia lapsia. Aikanaan nuorena miehenä nuo ikärajat tuntu ihan turhilta. Lähinnä ajatusmalli oli, että mitä korkeampi ikäraja, sen parempi ohjelma/elokuva. Enpä ajattele enää niin.
    NO kyllähän minäkin joskus ajattelin niin, että mitä korkeampi ikäraja niin sitä parempi.. Mutta en enään. Koska esimerkiksi k7 komediat onvat hauskoja ja hyviä leffoja.

    Ja jos lapsia meillä olisi niin tietysti valvoisin vähähsen mitä se kattelee;) Tässä sitä odotellessa;) no wähän offtopickia:D
    cpenter83 (Senior Member) 7.1.2008 9:31 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Shadows13:
    elokuvissakin se pääsyikäraja alenee kun on vanhemmat mukana.

    Joustoa on kaksi vuotta ikärajasta alaspäin paitsi K18

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tarik:
    Lost on K-15 (wou, ompa pelottava ja raaka sarja) ja CSIssa ei ole ainakaan Turun Sanomissa koskaan mitään K-merkintää näkynyt (ruumiinavauksia, pilkottuja aivoja, jne..)

    Osa CSI:n jaksoista on K-15 se miksi eivät kaikki on kyllä ihme

    Sinänsä tuo uutinen ei minua hetkauta suuntaan eikä toiseen. Hyvä niille jotka sen kokevat tarpeelliseksi ja minusta tuo ei kyllä ole keltään pois.
     Kommentoi
     

    Seuraa uutisiamme RSS-virtana

    Lue AfterDawnin uutiset suoraan haluamallasi RSS-lukijalla tai lisää uutisemme Googlen, Yahoon tai MSN:n aloitussivullesi.

    RSS -syöte
    Lisää Googlen aloitussivulle
    Lisää My Yahoo! -palveluun
    Lisää MyMSN -palveluun

    Hae uutisia

    Hae uutisotsikoita uutisarkistostamme vuodesta 1999 lähtien.

    Multimedia: AfterDawn.com | AfterDawnin keskustelualueet
    Musiikkia: MP3Lizard.com
    Pelit: Blasteroids.com (engl.)
    Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
    International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | Gaming downloads | AfterDawn på svenska
    RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
    Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
    Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
     
      © 1999-2008 AfterDawn Oy